Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla dyrektora
Artykuł

Motywowanie nauczycieli

Przemysław Kluge
Małgorzata Ostrowska
Sylwia Żmijewska-Kwiręg

Czy dyrektor może budować motywację zespołu nauczycieli? Artykuł ukazał się w miesięczniku „Dyrektor Szkoły” (10/2024).

Zakładamy, że celem każdego dyrektora lub dyrektorki jest budowanie w szkole zespołu zmotywowanego do działania, którego członkowie nie tylko czerpią radość z zaangażowania w szkolne sprawy, ale też w równym stopniu odczuwają, że pomaga to im w realizacji celów tak zawodowych, jak i osobistych.

By było to możliwe – zgodnie z wieloletnimi badaniami dotyczącymi motywacji – kluczowe jest zaspokojenie trzech podstawowych potrzeb psychologicznych: autonomii, kompetencji i relacyjności (zwanej też przynależnością). Ich zapewnienie uruchamia motywację i wspiera rozwój każdego człowieka, niezależnie od wieku, etapu edukacji czy miejsca pracy. Opisane to zostało ponad czterdzieści lat temu jako teoria autodeterminacji przez Edwarda Deciego i Richarda Ryana (Deci, Ryan, 1985).

Odwołując się do założeń tej teorii dyrektor, jako lider placówki edukacyjnej, ma szansę zbudować w szkole taką kulturę, w której on sam, jego współpracownicy i uczniowie wzmacniają swoją samoregulację i osobistą, własną motywację do działania. Spróbujemy opisać, jak można to robić na co dzień w szkole, skupiając się tym razem tylko na motywacji nauczycieli.

Czy motywację nauczycieli da się… wymóc?

Jeśli zależy nam na długotrwałym zaangażowaniu nauczycieli, to nie może być ono zakontraktowane czy wymuszone. Jak pokazują badania, na dłuższą metę nie skutkują różnego rodzaju premie czy nagrody finansowe. Mogą one chwilowo mobilizować, bez większego jednak wpływu na jakość pracy nauczycieli. Badania wykazują ponadto, że gratyfikacje finansowe zmniejszają motywację wewnętrzną do wykonywania zadań, które były pierwotnie interesujące (Deci, Koestner i Ryan, 1999). Wyniki badań mówią też wprost, że długofalowe zaangażowanie w pracę zachodzi w warunkach samoregulacji i samorealizacji przy równoczesnym poczuciu sensu i zaspokajaniu potrzeb (tamże).

Skąd czerpać wiedzę o tym, czego potrzebują nauczyciele i czy to w szkole dostają?

Najlepiej systematycznie sprawdzać to z samymi nauczycielami. A zatem, trzeba pytać. Dobrze będzie posłużyć się pytaniami sformułowanymi w Instytucie Gallupa:

Co wywołuje i podtrzymuje motywację wewnętrzną?

Już wiemy, że dla uruchamiania motywacji wewnętrznej kluczowe jest zaspokojenie trzech podstawowych potrzeb psychologicznych: autonomii, kompetencji i relacyjności.

Potrzeba autonomii rozumiana jako:

Autonomia w realizacji przez nauczycieli zadań zawodowych zagwarantowana jest w Karcie Nauczyciela. Artykuł 12. mówi o swobodzie doboru metod nauczania: Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych.

Jak to, co zadekretowane w prawie, można przenieść na praktyczne działania szkolne? Jak dbać o autonomię nauczycieli poza obszarem dydaktyki?

Ćwiczenie 1.  Czy tworzysz środowisko, które sprzyja autonomii nauczycieli?

Sprawdź, czy podejmujesz działania, które pomagają na co dzień twoim nauczycielom zaspokoić potrzebę autonomii:

Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś „tak”, to znak, że w swojej placówce dajesz współpracownikom sygnał, że masz zaufanie do ich decyzji. Dzięki temu nauczyciele upewniają się, że szkoła jest dla nich środowiskiem samorealizacji, a ty jako dyrektor – sojusznikiem w rozwoju. Wzbudza to w nich więcej odwagi, do eksperymentowania i brania odpowiedzialności.

Potrzeba kompetencji rozumiana jako:

Nauczyciele należą do tej grupy zawodowej, która nie tylko jest wysoko wykształcona, ale też ciągle się uczy (wewnątrzszkolne i zewnętrzne doskonalenie). Kwalifikacje i kompetencje potwierdzone są certyfikatami o ukończeniu wybranych form doskonalenia. Ale czy są one wystarczające do wzmacniania potrzeby kompetencji, skoro w naturze ludzkiej leży pragnienie rozwoju?

Ćwiczenie 2. Jak dbasz o poczucie kompetencji nauczycieli?

Sprawdź, czy podejmujesz działania, które pomagają na co dzień Twoim nauczycielom zaspokoić potrzebę kompetencji:

Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś „tak”, to znak, że w swojej placówce dbasz o systematyczne wzmacnianie poczucia kompetencji nauczycieli. Jest to niezbędnym dla motywacji źródłem radości, satysfakcji, poczucia sensu i prestiżu.

Potrzeba przynależności rozumiana jako:

Ćwiczenie 3. Co pomaga mi budować wspólnotę szkolną?

Zastanów się, jakie Twoje osobiste cechy lub zachowania sprawiają, że Twoi nauczyciele na co dzień czują się wspólnotą?

Oto drobne praktyki i rutyny wzmacniające poczucie przynależności:

Jak możesz zadbać o poczucie przynależności – strategie i zasady w całej szkole:
Ćwiczenie 4. Nasze szkolne rutyny

Wypisz wszystkie działania w Twojej szkole (Twoje lub innych), które sprzyjają rozwijaniu relacji w społeczności szkolnej? Może macie jakieś nauczycielskie rytuały? Coroczne praktyki?

  1. ………………………………………..…………………………………………………
  2. …………………………………………..………………………………………………
  3. …………………………………………..………………………………………………
  4. …………………………………………..………………………………………………
Nauczyciele należą do tej grupy zawodowej, która nie tylko jest wysoko wykształcona, ale też ciągle się uczy

Codzienna troska o relacje pomaga w rozwoju osobistym i społecznym oraz umożliwia tworzenie zintegrowanych społeczności. Osoby, które mają zaspokojoną potrzebę relacyjności chętnie wchodzą w interakcje z innymi, są zmotywowane do współpracy i realizowania zadań w zespołach. Mają też większą odwagę do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i niestandardowych form pracy.

Jak widać po przytoczonych wyżej sposobach zaspokajania potrzeb autonomii, kompetencji i przynależności, dyrektor szkoły może oddziaływać na motywację nauczycieli na poziomie:

A co, jeśli mój zespół jest naprawdę niezmotywowany?

Jeśli w zespole są osoby, co do których motywacji do określonych ważnych dla szkoły działań (czy to odnoszących się do długofalowej strategii czy zmiany, czy to dotyczących jakiegoś interwencyjnego zadania, będącego reakcją na bieżące wyzwanie) pojawiają się wątpliwości, to warto zastanowić się:

Można też sprawdzić, na ile nasza dyrektorska postawa aktywuje lub dezaktywuje motywację. Pomocny może być arkusz samooceny naszych działań. Możemy poprosić wicedyrektora o to, by na przykład podczas rozmowy z radą pedagogiczną lub grupą nauczycieli ocenił nasze zachowania wg poniższego klucza pytań (Reeve, 2016).

Ćwiczenie 5. Sprawdź, czy Twoja postawa sprzyja motywacji nauczycieli (w skali od 1 do 7)

Dyrektor przyjmuje perspektywę nauczyciela:

Dyrektor ożywia wewnętrzne zasoby motywacyjne nauczycieli:

Dyrektor wyjaśnia i uzasadnia kierowane do nauczycieli prośby, wprowadzane zasady i procedury:

Dyrektor nie naciska:

Dyrektor dostrzega, uznaje i akceptuje negatywne emocje:

Dyrektor wykazuje cierpliwość:

Podsumowanie, czyli po co nam właściwie ten zmotywowany zespół?

Sposobów dbania o to, by trzy podstawowe potrzeby psychologiczne budujące motywację były zaspokojone jest wiele.

Jednak tylko regularne przyglądanie się tym potrzebom i ich adresowanie pomoże budować kulturę w szkole, która sprzyjać będzie przeprowadzaniu zmian istotnych dla nadążania za dynamicznie zmieniającymi się możliwościami i potrzebami uczniów. Zbuduje też zespół bardziej gotowy do podejmowania niestandardowych działań oraz brania odpowiedzialności za złożone procesy. A tego przede wszystkim potrzebuje dzisiejsza szkoła.

Ponadto pozwoli stworzyć takie miejsce pracy dla nauczycieli, które dostarczy im poczucia sensu i pozwoli częściej odczuwać satysfakcję z wykonywanych zadań.

Co więcej, klimat sprzyjający zaspokajaniu osobistych potrzeb nauczycieli może też być czynnikiem zatrzymującym ich w naszych placówkach i budować w trudnych dla edukacji czasach względnie stabilny zespół. Na czym przecież zależy każdej dyrektorce i dyrektorowi i co oszczędza wielu codziennych trudności.

Artykuł ukazał się w miesięczniku „Dyrektor Szkoły” (10/2024).

Bibliografia

Deci E., Ryan R. (1985), Self-Determination and Intrinsic Motivation in Human Behaviour, Springer Science+Business Media New York.

Deci E.,Koestner R., Ryan R. (1999),  A Meta-Analytic Review of Experiments Examining the Effects of Extrinsic Rewards on Intrinsic Motivation„, Psychological Bulletin, Vol. 125, No. 6, 627-668.

Deci E., Ryan R. (2000), Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being, American Psychologist.

Liou Woon Ch., Wang Chee Keng J., Ryan Richard M. (2016), Building Autonomous Learners. Perspective from Research and Practice using Self-Determination Theory, Springer Science & Business Media Singapore

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19  (Tekst jednolity po zm. : Dz.U. z 2023 r. poz. 984).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).

Przemysław Kluge

– tworzy, organizuje i koordynuje działania, które są rozwojowe dla dyrektorów szkół, m.in. cykl webinariów i seminariów „Odporna szkoła” dla dyrektora i Letnią Szkołę Dyrektorów. Więcej 

Małgorzata Ostrowska

– odpowiada za rozwijanie głębokiego uczenia się w szkołach zrzeszonych w Laboratorium i Klubie Szkół uczących się. Więcej 

Sylwia Żmijewska-Kwiręg

– kieruje działem „Szkoła ucząca się”. Więcej 

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych

Ewelina Gorczyca
Czytaj więcej

Edukacja obywatelska jako przedmiot praktyczny

dr Jędrzej Witkowski
Czytaj więcej

O co zadbać w komunikacji z rodzicami uczniów?

Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Czytaj więcej

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 478

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 478

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 479

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 479

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 480

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 480

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 481

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 481

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 482

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 482

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 483

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 483

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 484

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 484

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 485

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 485

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 486

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 486

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 487

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 487

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 12

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 53

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 60

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności