Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Poznaj raport „Różnorodność kulturowa polskich szkół – perspektywa nauczycieli i nauczycielek”

Zespół CEO

Prezentujemy najnowszy raport z badań przeprowadzonych wśród nauczycieli oraz analizę kompetencji nauczycieli w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji i uchodźstwa. Materiały przygotowaliśmy wraz z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).

Od trzech lat badamy sytuację uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach. Od tego czasu zmieniło się wiele w oddolnych działaniach szkół i w obrębie rozwiązań systemowych. Wiemy już, które metody i rozwiązania warto wdrażać, a które nie sprawdza się. Dzięki raportowi „Różnorodność kulturowa polskich szkół – perspektywa nauczycieli i nauczycielek” wiemy także, jak różnorodność postrzegają nauczyciele i jakiego wsparcia potrzebują. 

Istotnym warunkiem powodzenia integracji edukacyjnej jest stosunek nauczycieli do obecności w szkole uczniów różnych narodowości oraz ich kompetencje w tym zakresie. Światło na te kwestie rzucają najnowsze badania ilościowe, które obejmowały 2869 nauczycieli z 325 szkół z całej Polski.

W projekcie przygotowaliśmy również opracowanie dotyczące kompetencji nauczycieli uczących dzieci z doświadczeniem migracji i uchodźstwa. Zwracamy w nim uwagę między innymi, że powszechna obecność uczniów z Ukrainy w polskiej szkole stwarza nowe wyzwania dla całego systemu edukacji. Skuteczna odpowiedź na te wyzwania wymaga rozwoju kompetencji nauczycieli i nauczycielek, w szczególności nabycia nowej wiedzy i nowych umiejętności. Aby rozwój kadry pedagogicznej był skuteczny, muszą być zapewnione odpowiednie warunki doskonalenia zawodowego.

Materiał został przygotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).
Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Edukacja globalna w nowoczesnej szkole

Zespół CEO
Czytaj więcej

Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach. Co zmieniło się w roku szkolnym 2024/2025?

Zespół CEO
Czytaj więcej

Motywowanie nauczycieli

Przemysław Kluge, Małgorzata Ostrowska, Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Czytaj więcej