Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Zmiany w podstawie. Temat nie tylko dla nauczycieli


Czyli o tym, jak możemy rozmawiać z uczniami i uczennicami o propozycji zmian w podstawie programowej przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Artykuł pedagoga i nauczyciela Macieja Wojdyny.

Od pewnego czasu nasze społeczeństwo wzięło szkołę na tapet. A wszystko za sprawą propozycji dotyczących zmian w podstawach programowych oraz wyboru lektur obowiązkowych, które szykuje dla nas Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przez portale społecznościowe przetoczyła się dyskusja o wyższości “Kordiana” nad “Konradem Wallenrodem”, wypowiedziało się także kilku obrońców “Pana Tadeusza”. Z jednej strony widzę dużo uproszczeń, które nazwałbym skrótami poznawczymi, z drugiej cieszy mnie fakt, że tak wiele osób rozmawia o polskiej literaturze i pochyla się nad sensem uczenia o niej. 

Ponieważ jak napisałem powyżej, w debacie publicznej wielu ekspertów skupiło się na merytoryce zmian, pozwolę sobie obrać inny kierunek. Chciałbym przede wszystkim zachęcić nas – dorosłych do rozmowy na temat zachodzących zmian ze swoimi uczennicami i uczniami. 

Rozmowa z uczniami i uczennicami. Najpierw fakty:

  1. Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści. 

Oznacza to, że motywacją do zmian przez pracowników ministerstwa jest większa przestrzeń do pracy nad wybranymi dziełami. “Spokojniejsza i bardziej dogłębna realizacja treści”- ten zapis, który można odnaleźć na stronie ministerstwa, z perspektywy polonisty brzmi, jak sen, który zaczął spełniać się na jawie. Według mnie, ważną informacją jest także ta, że ministerstwo stara się wprowadzić tymczasowe zmiany tak, aby nie było konieczności w okresie przejściowym tworzyć nowych podręczników. 

  1. Na razie nie zaszła żadna zmiana. Ministerstwo Edukacji Narodowej póki co wyszło z tylko projektem, który jest propozycją. 

Szum medialny wokół pomysłów dotyczących podstawy programowej porusza nie tylko środowisko nauczycieli, ale oddziałuje również na młodzież. Wiele artykułów na temat tej propozycji mówi już o dokonanej zmianie, co jest nieprawdą. Na ten moment ukazał się tylko projekt i zaproszenie do konsultacji.  To świetna okazja, aby porozmawiać z uczniami o fake newsach, rzetelności mediów i szukaniu wiarygodnych źródeł. 

Sam bardzo się zdziwiłem, jak wiele wersji na temat proponowanych zmian znalazłem, przygotowując się do napisania tego artykułu.

  1. Ministerstwo zaprosiło nauczycieli, rodziców oraz uczniów do udziału w prekonsultacjach, które trwały do 19 lutego 2024 roku. 

Zadziwiające, jak niewielu z nauczycieli (w tym ja) zwróciło uwagę na to, że w kierunku nas wszystkich został wystosowany bardzo otwierający komunikat, zapraszający całą społeczność szkolną do wypowiedzi w temacie ewentualnych zmian. Żałuję, że zbyt długo debatowałem z innymi na temat zmiany ilościowej w ewentualnej podstawie, zamiast zaprosić uczniów do stworzenia listy naszych spostrzeżeń i sugestii. Myślę, że to byłaby bardzo ciekawa praca. 

  1. Terminy. Propozycja zawężenia podstawy programowej dotyczy okresu przejściowego. Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej możemy znaleźć informację, że kompleksowa zmiana planowana jest w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2026/2027, a w szkołach ponadpodstawowych od roku szkolnego 2028/2029.

W tym miejscu rekomenduję rozmowę z uczniami na temat tego, co czeka “ich rocznik”. Ostrzegam, zadanie nie jest proste. Próbowałem nakreślić uczniom klas drugich liceum ogólnokształcącego, jak teraz wygląda egzamin maturalny z języka polskiego, jak ma wyglądać od przyszłego roku, co za tym idzie – jak wyglądać będzie w roku, gdy będą go zdawali. Na koniec rozmawiałem o propozycjach zmian, które przygotowało ministerstwo. Wyczuwalny jest pewien rozdźwięk, który młodzież wychwyciła.  Wnioski płynące z tej rozmowy na pewno wskazują, że uczniowie potrzebują to wszystko usłyszeć i mieć czas, aby móc to sobie poukładać w głowach. Potrzebują także nas, dorosłych, którzy zapewnią ich, że w tej zmianie z nimi będziemy. Można powiedzieć, że jako nauczyciele staliśmy się specjalistami w zakresie “psychologii zmiany”, a w naszym zawodzie od pewnego czasu jedyną stałą jest zmiana, z którą, mam wrażenie, coraz lepiej sobie radzimy. 

Fot. Jamie Taylor, @unsplash.com

Na koniec kilka rekomendacji “spod tablicy” dotyczących uczenia języka polskiego:

  1. Stwórzmy przestrzeń edukacyjną, w której będziemy omawiać utwory literackie, a nie je “przerabiać” jeden po drugim. 
  2. Już nigdy nie pozwólmy odpytywać się wzajemnie z części ubioru bohaterów lektur szkolnych. 
  3. Szukajmy literatury, która ma szansę pomóc nam dowiedzieć się czegoś o nas samych, relacjach i otaczającym nas świecie.
  4. Nie zapominajmy o roli piękna, estetyki i przyjemności w kontakcie z dziełami kultury. Dajmy sobie ten przywilej niedopowiedzenia. Nie zamykajmy omawiania każdego z dzieł literackich narzuconą interpretacją. 
  5. Skupmy się bardziej na umiejętnościach niż na wiedzy. Spróbujmy spojrzeć w przyszłość, aby móc zobaczyć, co będzie potrzebne naszych uczennicom i uczniom w ich dorosłym życiu. 
  6. Nie piszmy tylko wypracowań, ale pokażmy młodzieży, że można tworzyć także dla samej sztuki i przyjemności tworzenia. Dajmy im przestrzeń do pisania o rzeczach dla nich ważnych. Znajdźmy czas na wysłuchanie tych historii, a potem na rozmowę o nich. Nie gońmy…

W najbliższym czasie czeka nas, jak zapowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej, dużo zmian. Pamiętajmy o uważności podczas tego procesu. Jest to dla nas wszystki lekcja otwartości i dialogu. Wykorzystajmy ten czas do nauki takich umiejętności jak zarządzanie zmianą, komunikowanie swoich potrzeb, czy dzielenie się swoimi odczuciami. Myślę, że dzięki temu będziemy mogli poczuć się bezpiecznie w nadchodzącej rzeczywistości. 


Maciej Wojdyna – pedagog i nauczyciel języka polskiego w liceum i technikum. Absolwent Szkoły Dobrej Edukacji, Instytutu Tutoringu Szkolnego oraz studium psychoterapii zorientowanej na proces w Instytucie Psychologii Procesu.

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej