Czas przyjrzeć się polskiej praktyce oceny zachowania. Potrzebujemy w niej zmiany, by dawała wszystkim zainteresowanym prawdziwą informację o osiągnięciach rozwojowych ucznia. Modyfikacja podejścia do tego elementu szkolnej rzeczywistości jest możliwa w ramach obowiązujących przepisów prawa. Jest też korzystna dla uczniów, nauczycieli i szkoły.
Zarzuty wobec oceny zachowania są formułowane od wielu lat. Nie jest sprawiedliwa i obiektywna. Nie uwzględnia naturalnych predyspozycji i ograniczeń ucznia. Nie służy systematycznemu rozwojowi i zwiększaniu u ucznia samoświadomości własnych zachowań. Ma też małe znaczenie dla samych młodych ludzi. Z analizy wiemy, że jest też „przeceniania” w polskim systemie. W innych europejskich systemach edukacyjnych, jeśli w ogóle występuje, to w formie oceny opisowej.
W Polsce w praktyce szkolnej (bo nie z powodu implikacji prawnych) jest wystawioną 2 razy w roku szkolnym oceną klasyfikacyjną. Jest oparta na kryteriach formułowanych w szkolnych statutach na podstawie 7 obszarów wskazanych w Ustawie o systemie oświaty oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Jest najczęściej wypadkową obowiązującego w szkole systemu punktacji zachowań ucznia, wpisywanych na bieżąco uwag i subiektywnej oceny nauczyciela, która z nich wynika, a także oceny koleżeńskiej i samooceny ucznia. Sprowadziliśmy więc dziś ocenę zachowania do jednorazowych interakcji, w których są punkty, uwagi, kary i nagrody, a na koniec niewiele mówiąca ocena wyrażona słownie.
I to właśnie ta ocena wyrażona słownie wydaje się ważniejsza niż sam proces dochodzenia do niej. Jest oceną wysokiej wagi np. w klasie ósmej, gdy ma wpływ na “czerwony pasek” i wynikające z niego punkty przy rekrutacji.
Sama ocena w niewielkim stopniu służy temu, by uczeń:
Dyrektorko, dyrektorze, zastanawiasz się nad zmianami w systemie wystawiania oceny zachowania? Możesz zacząć je od naszego warsztatu dla rady pedagogicznej. Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się na nim, jak dzięki ocenie zachowania wspierać rozwój każdego ucznia i każdej uczennicy w klasie.
Według zapisów prawa oświatowego ocena zachowania uwzględnia następujące obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Tak ogólnie sformułowane obszary tworzą przestrzeń do nadinterpretacji i subiektywizowania na poziomie szkoły. Nie to jest jednak ich największym grzechem. Bardzo często formułowane na ich podstawie szkolne zapisy są tworzone w odniesieniu do uczniów, dla których nie stanowią większych trudności. Jest to mniejszość uczennic i uczniów w szkole.
Dla większości uczniów kryteria są nieosiągalne albo osiągalne znacznie trudniej niż dla pozostałych. Nie uwzględniają naturalnych dla nich predyspozycji, a także wcześniejszych osiągnięć.
W czasie rozmów z nauczycielami oraz dyrektorami wielokrotnie słyszałam także, że aby nadać ocenie zachowania większy sens, szkolne kryteria powinny być nie tylko jasne i konkretne, ale również ustalane wraz z uczniami i uczennicami. Ich zdaniem pożądane byłyby takie kryteria i cele indywidualne, które uwzględnią punkt w jakim jest dziecko i jego osobistą determinację. Powinniśmy brać pod uwagę to, nad czym samo chce pracować w określonym czasie oraz w jaki sposób wspólnie sprawdzimy efekty tej pracy.
Takie podejście może dać szansę temu dziecku na zauważenie rzeczywistego rozwoju, przyjrzenie się, jakie kompetencje zdobyło, jaką drogę pokonało i co przyczyniło się do tego progresu. Pomoże to mu określić też strategię rozwoju osobistego dla kolejnych obszarów, na pracę nad którymi się zdecyduje.
Przy układaniu szkolnego systemu oceniania warto pamiętać, że przepisy oświatowe są sformułowane na tyle ogólnie, że pozostawiają dużą elastyczność i umożliwiają wprowadzenie do codziennej praktyki rozwiązań lepszych niż tradycyjne ocenianie w skali 1-6 czy tylko klasyfikacyjna ocena zachowania.
To co wydaje się pożądane i możliwe bez zmiany przepisów prawa oświatowego, to na przykład stopniowe przechodzenie od oceny zachowania w kierunku rozwojowego opisu zachowania (rozumianego jako systematycznie stosowany opis postępów w zachowaniu ucznia). Opis powinien być oparty na jasnych i sformułowanych przez szkolną społeczność kryteriach. Praktycy polecają ich następujący zestaw:
Dobrym momentem na wdrażanie takiego podejścia jest klasa IV szkoły podstawowej. Uczniowie są już przyzwyczajeni do oceny opisowej stosowanej w klasach I-III. To co na pewno warto w tej praktyce zmodyfikować, to jej częstotliwość oraz sposób wypracowania kryteriów.
Taka opisowa ocena zachowania powinna też mieć taką postać, aby uczeń po jej przeczytaniu miał informację na temat swoich osiągnięć oraz dostał wskazówki dotyczące postępów w rozwoju. Ważne jest także, aby rodzic mógł jak najlepiej wspomagać dziecko w dalszej pracy, a nauczyciel zaplanować skuteczniejsze strategie pracy wychowawczej.
Zestaw materiałów dla wychowawców klas 4-8 szkoły podstawowej, zawierający ćwiczenia na godziny do dyspozycji wychowawcy, a także inspiracje do codziennych oddziaływań wychowawczych.
Oczywiście, dopóki nie zajdą zmiany w prawie szkoła musi na koniec roku wystawić ocenę klasyfikacyjną wyrażoną słowem. W tym podejściu może jednak towarzyszyć jej opisowa ocena rozwojowa, która będzie podkreślać zmiany wynikające z zastosowania udzielanych wskazówek, a także z podejmowanych przez szkołę działań wspomagających.
Gdy szkoła ogranicza swoją rolę do oceny ucznia, oczekując, że praca nad zachowaniem ucznia będzie się odbywała w domu z rodzicami lub zostanie wykonana przez niego samego, to jest to nieskuteczne. Powinna ona prowadzić do zmian w programach profilaktyczno- wychowawczych.
Co jeszcze może zrobić szkoła, by ulepszyć system wystawiania oceny zachowania?
Rozmowy o nauczaniu. W Centrum Edukacji Obywatelskiej w programie „Szkoła ucząca się” proponujemy grupie chętnych nauczycieli w szkole rozmowy na temat związany z nauczaniem w oparciu o dowolny artykuł, nagranie spotkania, sytuację. Sprawdź nasze materiały do rozmowy o nauczaniu.
Linie rozwoju. Jednym ze sposobów oceniania opartego na rozwoju kompetencji ucznia jest korzystanie z linii rozwoju, pilotażowo testowanych w programie „Szkoła dla innowatora”. To uporządkowany zestaw zachowań, które uczniowie muszą opanować w drodze do bardziej odległego celu edukacyjnego lub wychowawczego. Obecne w liniach rozwoju poziomy ukierunkowują aktywność poznawczą; skłaniają do wysiłku, który sprawia, że uczenie się przynosi oczekiwane rezultaty.
Ocenianie kształtujące to systematyczne, interaktywne ocenianie postępów ucznia i uzyskanego przez niego zrozumienia nabywanej wiedzy i umiejętności, tak by móc określić, jak uczeń ma się dalej uczyć i jak najlepiej go nauczać (m. in. poprzez stosowanie celów i kryteriów sukcesu, informacji zwrotnej i autorefleksji ucznia czy koleżeńskiej informacji zwrotnej itp.). Czytaj więcej o ocenianiu kształtującym na www.ok.ceo.org.pl
Aby z sukcesem zrealizować taki model oceniania trzeba promować kulturę oceniania skoncentrowanego na rozwoju ucznia, zachęcać do przyglądania się dowodom rozwoju uczniów i stopniowo wprowadzać do szkół konkretne narzędzia służące monitorowaniu postępów. Trzeba także zadbać o zmianę związanych z ocenianiem postaw i przekonań uczniów, nauczycieli i rodziców oraz wspierać współpracę nauczycieli w tym obszarze.
Wprowadzenie zmian w podejściu do oceny zachowania to wiele konkretnych korzyści dla środowiska szkolnego.
Marzano, Robert J. (2010), Formative Assessment & Standards-Based Grading, Bloomington: Marzano Research.
Marzano, Robert J. (2006), Classroom Assessment & Grading that Work, ASCD: Alexandria.
Duncan, D. G., Hmelo-Silver, C. E. (2009), Learning progressions: Aligning curriculum, instruction, and assessment, Journal of Research in Science Teaching, 46:6, 606-609.
Shepard, L. A. (2018) Learning progressions as tools for assessment and learning, Applied Measurement in Education, 31:2, 165-174.
Agarwal, P. K., & Bain, P. M. (2019). Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Ustawa o oświacie, Art. 44
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Artykuł powstał na podstawie wieloletniego doświadczenia programu „Szkoła ucząca się” zainicjowanego w 2000 r. przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz realizowanego od lat przez CEO, a także w wyniku bezpośrednich konsultacji i rozmów z dyrektorami i nauczycielami w zakresie zmian w „ocenie zachowania”, które miały miejsce w okresie czerwiec – wrzesień 2022.
– kieruje działem „Szkoła ucząca się”. Więcej