Znalezienie przestrzeni na zadbanie o emocjonalne potrzeby uczennic i uczniów, postawionych przed ogromnym wyzwaniem edukowania się przez internet, jest trudne, jednak nie niemożliwe. W ramach kampanii Cartoon Network “Bądź kumplem, nie dokuczaj” Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało szereg różnorodnych materiałów w tym pomocnych.
W czasie nauki zdalnej uwaga nauczycielek i nauczycieli skupia się głównie na przekazywaniu uczniom treści programowych w możliwie angażujący i atrakcyjny sposób. Poznanie i opanowanie przydatnych narzędzi oraz przygotowanie lekcji dostosowanych do wirtualnej rzeczywistości pochłania większość czasu i energii. Znalezienie przestrzeni na zadbanie o emocjonalne potrzeby uczennic i uczniów, postawionych przed ogromnym wyzwaniem edukowania się przez internet, jest trudne, jednak nie niemożliwe. W ramach kampanii Cartoon Network “Bądź kumplem, nie dokuczaj” Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało szereg różnorodnych materiałów w tym pomocnych. Pielęgnowanie szkolnych relacji będzie dzięki nim łatwiejsze, a stworzona przy ich pomocy atmosfera wzajemnego wsparcia, zrozumienia, serdeczności i akceptacji będzie służyć współpracy.
21 listopada będziemy obchodzić Światowy Dzień Życzliwości. To doskonała okazja, by podjąć ten temat ze swoimi uczennicami i uczniami: uświadomić im, że życzliwość to coś więcej niż bycie miłym oraz pokazać, jak mogą zmienić się ich relacje, jeśli będą budowane w oparciu tę wartość.
Stacja Cartoon Network poświęca życzliwości cykliczną kampanię społeczną, adresowaną do nauczycieli, nauczycielek, rodziców, uczniów i uczennic.
Na potrzeby tegorocznej edycji programu “Bądź życzliwy, nie dokuczaj” przeprowadzono badania wśród uczniów i uczennic. Wyniki pokazują, że dzieci i młodzież posiadają naturalną potrzebę przyjaznej współpracy oraz budowania relacji opartych na życzliwości. Czas izolacji społecznej skutecznie uświadamia im wartość posiadania w swoim otoczeniu dobrych kumpli.
W tym roku ambasadorem kampanii jest wybitny i utytułowany sportowiec – skoczek narciarski Kamil Stoch. Jego osiągnięcia oraz postawa na skoczni mogą imponować nawet tym, którzy nie interesują się dyscypliną, jaką uprawia. Sympatyczny i popularny sportowiec nazywany “Rakietą z Zębu” skutecznie zachęca do bycia życzliwym kumplem i życzliwą kumpelką.
Honorowy patronat nad kampanią Cartoon Network objął Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak. W gronie partnerów, obok Centrum Edukacji Obywatelskiej, znajdują się: Librus, Fundacja Orange, Lifetube, Pracownia psychologiczna NINTU i klub sportowy Eve-nement. Patronami medialnymi są: Magazyn Kumpel, Victor Junior, WP, Mama:du, Dad:hero i Edunews.
Na stronie internetowej inicjatywy Cartoon Network dostępne są wskazówki, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś ci dokucza, porady dla dzieci oraz rodziców, a także numery telefonów zaufania dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli.
Centrum Edukacji Obywatelskiej, jako partner Cartoon Network, merytorycznie wspiera kampanię. W ramach współpracy przygotowaliśmy szereg materiałów przystosowanych do zdalnego wariantu nauczania, które można wykorzystać w czasie zajęć z dziećmi i młodzieżą. Pomoce dydaktyczne adresowane są dla uczniów i uczennic z trzech poziomów edukacji podstawowej: klas I-III, IV-VI i VII-VIII. Różnorodne materiały obejmują: przewodnik dydaktyczny dla nauczycieli, scenariusze lekcji oraz minizadania i miniprojekty. Wszystko to, a także szczegółowe informacje, filmy, sylwetki dotychczasowych ambasadorów i quizy znajdziecie na stronie internetowej kampanii.
Klasy, które dołączą do programu i przygotują projekt z wykorzystaniem kampanijnych pomocy, mogą otrzymać certyfikat “Klubu Kumpli”.
Taki certyfikat nie tylko pokaże Wasze zaangażowanie w mniej oczywisty aspekt edukacji i budowanie dobrej atmosfery w klasie, ale również będzie motywował Waszych uczniów i uczennice do postępowania zgodnie z Kodeksem Kumpla.
Bądźmy życzliwi, bądźmy kumplami – dla siebie i dla innych.
Opracowała Ewelina Wasilewska.