Porozmawiaj z uczniami i uczennicami o strajku. Przygotowany scenariusz, może Ci pomóc stworzyć w szkole przestrzeń do rozmowy o zawieszonym strajku nauczycieli, ale także dyskusji skąd się biorą konflikty i jaki mogą mieć przebieg.
Ogólnopolski strajk nauczycieli był wielkim wyzwaniem dla nauczycieli, którzy zdecydowali się na udział w akcji strajkowej, jak i dla tych, którzy pozostali przy tablicach. Z trudnym zadaniem zmierzyli się także dyrektorzy i samorządy lokalne, organizujący egzaminy gimnazjalne i ósmoklasisty.
Od 29 kwietnia uczniowie i uczennice oraz ich nauczyciele i nauczycielki wracają do szkół. Zdajemy sobie sprawę, że wymaga to wysiłku i zaangażowania. Mamy nadzieję, że uda się wszystkim odnaleźć motywację do pracy, poczucie sensu i zaufanie, a jednocześnie gotowość do rozmowy w szkolnych społecznościach na trudne tematy dot. edukacji i jej przyszłości.
Od lat wspieramy i nadal chcemy wspierać szkoły w ich codziennych zadaniach. Naturalne więc, wydało nam się zebranie materiałów, które być może Wam pomogą:
• podjąć z uczniami rozmowę m.in. na temat tego, dlaczego ludzie strajkują, jakie towarzyszą temu emocje, jaką rolę odgrywa dialog społeczny itp. • komunikować się z wszystkimi członkami szkolnej społeczności (nauczycielami i nauczycielkami, uczniami i uczennicami, rodzicami, samorządem, mieszkańcami), także w tzw. trudnych tematach; • budować wspólnotę szkolną, z wykorzystaniem różnych metod uczenia się we współpracy (nauczycieli i nauczycielek, uczniów i uczennic) oraz wiedzy na temat procesów grupowych. |
Przygotowany scenariusz, może Ci pomóc stworzyć w szkole przestrzeń do rozmowy o zawieszonym strajku nauczycieli, ale także dyskusji skąd się biorą konflikty i jaki mogą mieć przebieg. Zastanowicie się w jaki sposób obywatele mogą komunikować swoją niezgodę na różne zjawiska, dlaczego ważny jest dialog społeczny i dobra komunikacja.
Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie go w pracy z uczniami i uczennicami odpowiedz sobie na pytania:
Źródło: www.globalna.ceo.org.pl
Czasem mamy kłopot z podejmowaniem w szkole tematów budzących duże emocje (takim tematem był i jest strajk nauczycielski) – obawiamy się, czy poradzimy sobie z gorącą dyskusją i “udźwigniemy” temat. Prawda jest taka, że nie jesteśmy w stanie ich uniknąć – słyszymy o nich w mediach, w domu, od znajomych.
Zachęcamy zatem, by na lekcjach i podczas rad pedagogicznych podejmować rozmowę także na trudne tematy i kształtować w ten sposób umiejętności rozmowy w duchu szacunku, słuchania i zrozumienia. W naszych programach przygotowaliśmy narzędzia wspierające taką rozmowę:
• Materiały z programu Trudny temat – weź to na warsztat, pomagają w przepracowaniu tzw. „trudnego tematu” za pomocą jednej z kilku proponowanych metod (np. kampanii społecznej, edukacji filmowej, teatru forum, okrągłego stołu czy warsztatów);
• Film dotyczący pracy zespołowej, podejmowania decyzji w grupie, sytuacji konfliktowych i udzielania sobie w takich sytuacjach informacji zwrotnej (film przygotowany został z myślą o uczniach i uczennicach).
Ogólnopolski strajk nauczycieli może służyć cementowaniu wspólnoty szkolnej: nauczycieli jako grupy zawodowej, ale też innych członków szkolnej społeczności – uczniów i uczennic, nauczycieli i nauczycielek, przedstawicieli samorządu, mieszkańców. W ramach różnych programów CEO stworzyliśmy wiele materiałów wspierających taką współpracę.
• W bieżącej pracy nauczycieli i nauczycielek (ale też i pozostałych członków szkolnej społeczności) można korzystać z różnych metod uczenia się we współpracy, takich jak: spacer edukacyjny, krytyczny przyjaciel, doceniające dociekanie (budowanie na sukcesie), forma dla formy (prowadzenie spotkania na bieżąco z grupą), GROW (model coachingowi), mikronauczanie (mikrolekcje z nauczycielami i nauczycielkami) – więcej o metodach wypracowanych w programie CEO i Fundacji Szkoła z klasą „Nauczycielka I klasa”. • W ramach programu „Edukacja I klasa” przygotowaliśmy scenariusz spotkania „Razem czy osobno”, w czasie którego uczniowie i uczennice, nauczyciele i nauczycielki oraz rodzice wspólnie wypracowują priorytety współpracy na rzecz uczenia się dziecka. Głównym celem jest wzajemne wysłuchanie się i przedyskutowanie tego, co obecni uważają za ważne. Temu ma służyć wymiana poglądów oraz wspólne wypracowanie listy cech, umiejętności, wiedzy i postaw jakie powinno posiąść dziecko po pierwszych trzech latach nauki. Ponadto nauczyciele i rodzice będą mogli zdefiniować i wskazać zakres swojej odpowiedzialności w trakcie edukacji dziecka. Scenariusz można modyfikować, adekwatnie do wybranego tematu. |
Polecamy też zewnętrzne materiały i narzędzia:
• Instytut Badań Edukacyjnych opracował poradnik: „Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną”. Przedstawione w nim propozycje powstały na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez IBE pod hasłem: Szkoła – rodzice – społeczność lokalna, dotyczących uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów oraz roli szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych. • Sprawdzonymi sposobami na aktywne branie udziału w wydarzeniach, które nas dotyczą, dającymi możliwość zabierania głosu, uczestniczenia w działaniach i decyzjach są techniki partycypacyjne. Partycypacja obywatelska może przybierać różne formy, które w założeniu uwzględniają różny stopień zaangażowania obywateli w podejmowane decyzje (od informowania, poprzez konsultowanie aż do współdecydowania i współdziałania). |
Do lektury zachęcamy nie tylko osoby bezpośrednio związane z edukacją, ale także rodziców i przedstawicieli samorządów lokalnych. To jeden z głosów w debacie nad obecnym kształtem edukacji w Polsce i wyzwaniami przyszłości. Wierzymy, że ostatnie wydarzenia mocno wybrzmiały w przestrzeni publicznej i zwróciły uwagę, na potrzebę reformy polskiej szkoły. Przypomniały też, jak ważna jest edukacja dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz dla rozwoju kraju. Wywiad przeczytacie TU.