Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Jak rozmawiać w szkole o strajkach? Scenariusze zdalnych lekcji

Zespół CEO

O strajkach w ostatnich miesiącach rozmawiamy naprawdę sporo – zajmują nas strajki na Białorusi, w Stanach Zjednoczonych, a przede wszystkim te, które mają miejsce w Polsce w związku z zaostrzeniem prawa aborcyjnego. Temat sam w sobie jest rozległy, ale też po prostu trudny, bo budzi silne emocje. Właśnie dlatego warto poruszyć go w szkole. Można zrobić to przy wykorzystaniu przygotowanych przez nas scenariuszy.

O strajkach w ostatnich miesiącach rozmawiamy naprawdę sporo – zajmują nas strajki na Białorusi, w Stanach Zjednoczonych, a przede wszystkim te, które mają miejsce w Polsce w związku z zaostrzeniem prawa aborcyjnego. Temat sam w sobie jest rozległy, bo zahacza o teorie konfliktu i komunikacji, polaryzację, dialog społeczny, prawa obywatelskie, politykę itp.. Jest też po prostu trudny, bo budzi silne emocje i właśnie dlatego warto poruszyć go w szkole. Można zrobić to przy wykorzystaniu przygotowanych przez nas scenariuszy dostosowanych do nauki zdalnej. 

Drodzy nauczyciele i nauczycielki przed przystąpieniem do realizacji poniższych scenariuszy w klasie zachęcamy Was do chwili autorefleksji. Pomogą Wam w niej poniższe pytania:

  1. Jaka jest moja motywacja do przeprowadzenia tych zajęć?
  2. Czy jestem gotowa/y usłyszeć każdą – nawet skrajnie odmienną od mojej – opinię?
  3. Czy jestem gotowa/y dopuścić do szczerej, otwartej rozmowy, która może się wiązać z dużą ilością emocji?
  4. Czy chcę przedstawić uczniom i uczennicom swoją opinię i mówić o swoich emocjach?

Zachęcamy Was do podjęcia świadomej decyzji, jaką rolę chcecie przyjąć podczas prowadzenia tych zajęć:

Poniższe scenariusze uzupełniają się wzajemnie, dlatego warto poświęcić dwie lekcje, by dogłębnie omówić poruszane zagadnienie. Scenariusze zostały sprofilowane do potrzeb edukacji zdalnej. Materiał jest rozwinięciem scenariusz pt. Strajk – co to takiego, skąd się bierze i co wokół nas zmienia?, który powstał w okresie strajku nauczycieli i miał na celu stworzyć w szkole przestrzeń do rozmowy na jego temat.

Pobierz scenariusze dwóch zdalnych lekcji o strajku

Pobierz załącznik

Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Skąd wiem, że umiem? – ocenianie kształtujące od diagnozy do sukcesu edukacyjnego

Małgorzata Ostrowska
Czytaj więcej

Współpraca europejska – przykład projektu „Your Space”

Czytaj więcej

W sztuce można więcej!

Aleksandra Jankowiak
Czytaj więcej