Umiejętność uczenia się wydaje się być kluczową kompetencją w kontekście rozwoju osobistego, wyboru zawodu w przyszłości czy uczenia się przez całe życie. Co możesz zrobić, by wspierać uczniów w samodzielnej nauce?
Zmiana trybu pracy, czyli obowiązkowa nauka zdalna dla klas 4-8 SP jest powrotem do sytuacji, którą znają nauczyciele, uczniowie i rodzice. Znają, ale na nowo muszą się w niej odnaleźć. Mając w pamięci poprzednie doświadczenie, warto zastanowić się, jak wspierać uczniów w samodzielnej nauce w domu. Pomoże to nie tylko w przygotowywaniu się do sprawdzianów, ale zaowocuje wzmacnianiem kompetencji uczenia się w przyszłości. Umiejętność uczenia się wydaje się być kluczową kompetencją w kontekście rozwoju osobistego, wyboru zawodu w przyszłości czy uczenia się przez całe życie.
Co możesz zrobić, by wspierać uczniów w samodzielnej nauce?
Planowanie nauki to podstawa i nie chodzi tu o plan lekcji. Zachęcaj uczniów do planowania swojej nauki. Możesz razem z nimi podzielić materiał do sprawdzianu na mniejsze porcje i wspólnie zaplanować przygotowanie do klasówki. Wystarczy kartka i kolorowe kredki. Wspólnie zdecydujcie jak rozłożyć materiał do nauki na poszczególne dni. Uwzględnijcie w planie przerwy w nauce oraz powtórki.
Jeśli edukacja zdalna w twojej klasie nie odwzorowuje planu lekcji, wytłumacz uczniom, że mogą dostosować plan dnia do swoich preferencji. Na przykład rano rozwiązywać zadania z matematyki, a po południu powtarzać słówka z angielskiego i sprawdzać, co się najlepiej sprawdza.
Planowanie to proces, możesz wprowadzać go etapami również na lekcji. Możesz też podzielić się z uczniami swoim planem działań edukacyjnych.
Uczeń nie musi spędzać każdej minuty swojego życia zamknięty w pokoju i patrzący w książki. Warto mu o tym przypomnieć. Określ z uczniami, kiedy są najlepsze pory uczenia się i dlaczego. Możecie porozmawiać o sowach i skowronkach oraz dlaczego nauka z pustym brzuchem idzie ciężko.
Zamknięcie szkół to dla niektórych uczniów okazja by się nie uczyć. Nauka w domu pod przymusem, może dać efekt przeciwny od zamierzonego. Może to czas na zmianę myślenia i ustalenie priorytetów? Określ z uczniami cele na najbliższe tygodnie, pomóż w ustalaniu priorytetów. W ten sposób wzmocnisz umiejętność planowanie ich działań. Podkreślaj znaczenie jakości w uczeniu się, a nie na ilości czasu przeznaczonego na naukę.
Jeśli twoi uczniowie mają problem z utrzymaniem koncentracji, podziel się swoimi sposobami utrzymywania uwagi. Mogą to być proste sposoby, takie jak:
W domu pełnym rodziny ważne jest, aby uczeń znalazł spokojną przestrzeń do nauki. Nie zawsze będzie mieć do dyspozycji własny pokój. Nawet jeśli jest to przestrzeń dzielona z innymi domownikami warto ustalić zasady, by wzajemnie sobie nie przeszkadzać. Można też naprzemiennie korzystać z przestrzeni.
Sprawdzenie wiedzy to nie tylko klasówki i sprawdziany przygotowane przez nauczyciela. Zachęcaj uczniów by sami weryfikowali poziom swojej wiedzy. Pokaż im, gdzie mogą znaleźć pytania i zagadnienia do opracowania. Korzystaj z quizów, by zachęcić uczniów do samodzielnego ich wykorzystywania. Quizy sprawdzą się jako powtórka materiału i wzmocnią zapamiętywanie informacji. Możesz wykorzystać, którąś z aplikacji: Quizlet, Quizizz, Kahoot, Google Forms, do której dostęp mają też uczniowie.
Zachęcaj uczniów do częstych kontaktów, nawet jeśli mogą to być tylko spotkania online. Jeśli twoi uczniowie wcześniej uczyli się w parach lub małych grupach, nadal mogą to robić przez Zooma czy Teamsy. Dzięki temu nie tylko będą się uczyć, ale również podtrzymują kontakt z rówieśnikami.
Ze względu na tryb prowadzenia zajęć oraz zmniejszenie liczby spotkań twarzą w twarz, czas spędzony przed ekranem znacząco się wydłuża. Zachęcaj uczniów do świadomego odkładania telefonu, spacerów, czy czytania papierowych książek. Możesz zapoznać ich z pojęciami cyfrowego dobrostanu i cyfrowej równowagi, które pomogą im świadomie korzystać z internetu. Nawet jeśli nie zmienią sposobu korzystania z technologii w ciągu jednego dnia, warto o tym mówić.
Świadome i skuteczne uczenie się to działanie, a nie bierne oczekiwanie, że informacja sama wejdzie do głowy. Omów z uczniami na lekcji wychowawczej, jak efektywniej uczyć się w domu. Wspólnie możecie przygotować plan działania, a potem dzielić się swoimi doświadczeniami, wątpliwości i sukcesami.
– koordynuje działania w ramach cyklu „Odporna szkoła”, które wspierają nauczycieli i nauczycielki w codziennej pracy. Więcej