Na pierwsze półrocze nowego roku szkolnego przygotowaliśmy aż jedenaście propozycji bezpłatnych projektów wsparcia dla nauczycieli i nauczycielek.
Gdy zaczynaliśmy tegoroczną pracę nad projektami, postawiliśmy sobie pytanie, w jakim punkcie znajduje się polska szkoła we wrześniu 2024 i jakie wyzwania stoją przed szkolną kadrą. Wierzymy, że nasze nowe propozycje odpowiedzą na Państwa potrzeby.
Przed nami nowy rok szkolny i nowe wyzwania. Emocje związane ze zmianami w resorcie edukacji nieco opadły; zaczynamy rok z uszczuplonymi podstawami programowymi i wizją głębszych zmian. Możemy spodziewać się też, że w szkołach pojawi się większa liczba uczniów i uczennic z Ukrainy. Oznacza to, że nasze szkoły – już teraz wielokulturowe – będą wielokulturowości doświadczały bardziej. Zarówno nauczycielki i nauczyciele, jak i dyrektorki i dyrektorzy będą musieli zmierzyć się zatem z różnorodnymi potrzebami swoich uczniów i uczennic. Emocjonalnymi, społecznymi i dotyczącymi uczenia się.
Jak znajdować siły na te ciągle zmieniające się okoliczności pracy w szkole? Skąd czerpać motywację i jak zadbać o nią w nadchodzącym roku szkolnym? Jak zwykle zachęcamy do sięgnięcia po nasze bezpłatne projekty.
Współpraca liczy się zarówno w gronie kadry pedagogicznej, jak i z – oraz pomiędzy – uczniami i uczennicami. W programach edukacyjnych, do których Państwa zapraszamy, zachęcamy do korzystania lub wypróbowywania metod pracy, które pozwalają rozwijać umiejętność współpracy, udzielania i przyjmowania informacji zwrotnych i tworzenia warunków do uczenia się od siebie nawzajem.
Unikalna jest też możliwość dzielenia się doświadczeniem z innymi nauczycielami i nauczycielkami. To w projekcie podpowiemy Ci, jak wesprzeć młodzież w samodzielnej realizacji projektu uczniowskiego i jak budować relacje oparte na zaufaniu i szacunku. Często to właśnie te relacje – z uczniem, z mentorką, z koleżanką z pokoju nauczycielskiego – dodają otuchy, są źródłem energii i motywacji do działania. To zasób, z którego możemy czerpać siłę przez cały rok, jednocześnie sami i same oferując go innym.
Badania pokazują, że dla budowania wewnętrznej motywacji nauczycieli i nauczycielek, i ich gotowości do pozostania w zawodzie, szczególne znaczenie ma możliwość rozwoju zawodowego, który przekłada się na poczucie własnej skuteczności i sprawczości. Nabywanie nowych kompetencji, zwłaszcza w tematach, które są dla nas trudne i nieoczywiste, dodaje większej pewności siebie i pozwala łatwiej mierzyć się z nimi w klasie. W wielu projektach zachęcamy do podejmowania takich prób w ramach krótkich zadań, a mentorzy i mentorki towarzyszą w tym procesie, żeby móc go razem omówić. Konstruktywny feedback i poczucie bycia usłyszanym, dostrzeżonym w wysiłku to kolejny istotny czynnik motywujący do doskonalenia się, a jednocześnie fundament, by wiedzieć, jak dawać to innym, w tym swoim uczniom i uczennicom.
W „ładowaniu baterii” nie do przecenienia jest samoświadomość i umiejętność rozpoznawania swoich emocji i potrzeb i odpowiedniego reagowania na nie. Choć kompetencje społeczno-emocjonalne nie zastąpią rozwiązań instytucjonalnych, stanowią jednak filar, o którym coraz częściej mowa w kontekście pracy nauczycielskiej, jak i kondycji młodych ludzi. Także we wzmacnianiu tego obszaru dostrzegamy potencjał, by zwiększać poczucie satysfakcji i motywacji w szkole.
Nasze wieloletnie doświadczenie pracy ze szkołami pokazuje, że przyjazne środowisko szkolne rozumiejące znaczenie relacji, współpracy i uczenia się, a także społeczność uważna na potrzeby jej członków i członkiń ma kolosalne znaczenie dla trwałego budowania zaangażowania i motywacji, wspierających w trudniejszych momentach w ciągu roku szkolnego. Zapraszamy do dołączenia do projektów, które przygotowaliśmy dla Państwa na ten rok i wspólnego tworzenia takich szkół dla naszych dzieci i dla naszej młodzieży.
Zapraszamy. Zapisy trwają do wyczerpania miejsc.
__
Inicjatywa w znacznej części finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.
– kieruje pracami Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej. Więcej