Od trzech lat badamy sytuację uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach. Poznaj kolejny aspekt tego tematu opracowany z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).
Od trzech lat badamy sytuację uczniów i uczennic z Ukrainy w polskich szkołach. Oto kolejna analiza podejmująca ten temat w formie Policy Brief. Tym razem skupiamy się na dwóch pytaniach:
Odpowiedzi przeczytacie poniżej. Przygotowaliśmy we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF).
„Ekonomiczne i społeczne konsekwencje udziału dzieci i młodzieży z Ukrainy w polskim systemie edukacji”
W debacie publicznej niejednokrotnie mówi się o kosztach, jakie polskie państwo ponosi w wyniku obecności uchodźców i migrantów w naszym społeczeństwie – w systemie edukacji, na rynku pracy czy w sferze pomocy społecznej. W naszej analizie przyglądamy się realnym liczbom – zakładając różne scenariusze sytuacji analizujemy koszty, jakie ponosi system edukacji na edukację dzieci z Ukrainy oraz wpływy wynikające z ich przyszłej obecności na rynku pracy (wpływ z PIT i VAT) i łożenia na system pomocy społecznej (składki na ZUS).
Tu streszczamy dla Was podstawowe wnioski z analizy, a jej pełny tekst załączamy poniżej:
Prosimy, zajrzyj do oryginalnego materiału / Please, check out the original material.
Pobierz także załączniki: Scenariusze integracji, założenia scenariuszy, szacunkowy bilans finansowy.
Download also the appendices: Integration scenarios, assumptions of scenarios, estimated financial balance.
„Koncepcja metodyczna oddziałów przygotowawczych”.
Przyjazd dużej liczby dzieci i młodzieży z Ukrainy do Polski i ich dołączanie do polskich szkół stanowiło duże wyzwanie organizacyjne dla kadry zarządzającej placówkami edukacyjnymi. Jednym ze stosowanych rozwiązań było tworzenie oddziałów przygotowawczych, które od 2016 roku przewidywało polskie prawo oświatowe. Jednak ze względu na konieczność bardzo szybkiego znajdowania rozwiązań i braku wcześniejszych doświadczeń tworzenia i zarządzania integracją uczniów uczących się w oddziałach przygotowawczych w wielu przypadkach rozwiązanie to oznaczało separację i brak jakiejkolwiek integracji uczniów (pisaliśmy też o tym w raporcie z badań jakościowych). Na przestrzeni ostatnich lat liczba oddziałów przygotowawczych istotnie spadła – o ile w czerwcu 2022 roku aż 30% uczniów i uczennic z Ukrainy uczyła się w tym formacie, o tyle w październiku 2024 roku było to zaledwie 3% (Raport z danych SIO, październik 2024).
Nie oznacza to jednak, że rozwiązanie to jest zupełnie nietrafione. W przedstawionej analizie pokazujemy, jakie warunki muszą być spełnione, by oddział przygotowawczy pełnił swoją rolę – jako narzędzie wspierające integrację, tworzące sprzyjającą ścieżkę włączenia ucznia/uczennicy do regularnej klasy i systemu edukacji.
Podstawowe wnioski z analizy „Koncepcja metodyczna oddziałów przygotowawczych” :
Pobierz także załączniki: Aspekty prawne, organizacyjne i edukacyjne oddziałów przygotowwczych.
Download also the appendices: Legal, organizational and educational aspects of preparatory classes.