Jakie zdaniem kadry pedagogicznej są potrzeby w zakresie rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich wśród młodzieży, która uczęszcza do młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych i szkół branżowych?
Oddajemy w Państwa ręce raport będący wynikiem badań przeprowadzonych w ramach projektu „Oby Młodzież! (Civic Education for All)” oraz rekomendacje z nim związane.
Celem realizowanego w latach 2019-2020 projektu jest podniesienie jakości edukacji obywatelskiej, w tym rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich wśród młodzieży o szczególnych potrzebach społeczno-edukacyjnych. Na przestrzeni 25 lat naszej działalności w Polsce zauważyliśmy, że z oferty programów edukacji obywatelskiej w znikomym stopniu korzystają placówki, takie jak młodzieżowe ośrodki socjoterapii, młodzieżowe ośrodki wychowawcze czy szkoły branżowe (wcześniej: zawodowe) oraz centra kształcenia ustawicznego i zawodowego. Otwarte pozostawało pytanie, dlaczego?
Obserwacja ta skłoniła nas do realizacji projektu „Oby Młodzież!”, czyli podjęcia próby dostosowania swoich programów edukacji obywatelskiej do warunków i możliwości tego typu placówek.
Niniejsze badania, jako jeden z pierwszych etapów projektu, miały dostarczyć informacji, w jaki sposób kompetencje społeczne i obywatelskie są kształtowane w tego typu placówkach, a także jakie rodzaje wsparcia w zakresie edukacji obywatelskiej warto proponować młodzieży i kadrze pedagogicznej.
Po zakończeniu projektu przygotowaliśmy także rekomendacje. Znajdziecie w nich:
– zalecenia związane z edukacją obywatelską pomocne w pracy w ośrodkach wychowawczych, socjoterapii oraz szkołach branżowych;
– dobre praktyki dotyczące pracy z młodzieżą przy wykorzystaniu metody projektu;
– wskazówki dla opiekunek i opiekunów grup, którzy są w istocie liderkami i liderami procesu;
– relacje z projektów zrealizowanych w MOS-ach, MOW-ach i szkołach branżowych w ramach programu CEO “Oby młodzież!”.