Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla dyrektora
Artykuł

Rady dla dyrektorek i dyrektorów: jak podchodzić do podejmowania decyzji tej jesieni

Danuta Sterna

Portal edukacyjny Edweek przeprowadził wywiady z dyrektorami amerykańskich szkół i ekspertami edukacyjnymi, aby dowiedzieć się, jak dyrektorzy powinni podejmować trudne decyzje w tym roku szkolnym. Możliwe, że te rady przydadzą się też dyrektorom w Polsce.

Dyrektorki i dyrektorzy na całym świecie podejmowali już wcześniej wiele trudnych decyzji związanych z pracą placówek oświatowych w czasie epidemii koronawirusa. Nowy rok szkolny na pewno przyniesie jednak następne. Portal edukacyjny Edweek przeprowadził wywiady z dyrektorami amerykańskich szkół i ekspertami edukacyjnymi, aby dowiedzieć się, jak dyrektorzy powinni podejmować trudne decyzje w tym roku szkolnym. Możliwe, że te rady przydadzą się też dyrektorom w Polsce.

Podstawowa kwestia, na którą zwracają uwagę ekspertki i eksperci, to  stawianie uczennic i uczniów w centrum każdej decyzji, czyli decydowanie zgodnie z wartościami, wizją i misją szkoły.

A oto 7 wskazówek, które sformułowali:

1. Miej zawsze plan B

Niektóre stany i okręgi (przypomnienie redakcji: tekst dotyczy realiów administracyjnych USA) na początku tego lata przyjęły zasadę, że jedyną ścieżką dla szkół tej jesieni będzie „powrót do normalności”. W wielu miejscach podjęto decyzję o bezwzględnym powrocie do nauczania stacjonarnego. Przy czym niektóre szkoły decydują się na obowiązkowe noszenie maseczek, inne nie. Jednak rozprzestrzenianie się wariantu Delta podważa to założenie i możliwe, że szkoły będą musiały się z niego wycofać. Co prawda dyskutowany jest wymóg szczepień dla nauczycieli i uczniów w wieku poniżej 12 lat, jednak nie ma żadnych wiążących decyzji w tej sprawie.  Dlatego ważną zasadą, która powinna przyświecać działaniu dyrektorki i dyrektora szkoły jest to, aby zawsze mieć plan B i myśleć „Co jeśli?”.

2. Słuchaj uważnie uczennic, uczniów, nauczycielek i nauczycieli i rodziców

Niektóre szkoły organizują spotkania (często wirtualne), w których rodzice, nauczyciele, personel szkolny i uczniowie mogą wyrazić swoje opinie. Czasami takie spotkania są nagrywane, aby osoby niemogące w nich uczestniczyć, mogły zapoznać się z nagraniem. W czasie tych spotkań omawianych jest wiele kwestii, takich jak: plan zajęć, sposób funkcjonowania transportu  i wymagania dotyczące noszenia masek. Dzięki pozyskaniu opinii od wszystkich zaangażowanych w życie szkoły, można skuteczniej modyfikować plany zajęć, organizować nauczanie hybrydowe itp.

3. Zastosuj ankiety, aby być na bieżąco z nastrojami społeczności szkolnej

Podczas pandemii niektórzy dyrektorzy korzystali z internetowych ankiet, aby lepiej poznać potrzeby uczniów, rodziców i pracowników. Krótka internetowa forma kontaktu, którą można powtarzać co miesiąc czy nawet co tydzień, to świetne źródło informacji przydatnych w zarzadzaniu. Szczególnie w czasie epidemii, gdy sytuacja może dynamicznie się zmieniać. W ankiecie można zapytać wszystkich zainteresowanych i zainteresowane, o to co można robić inaczej i lepiej oraz jakie problemy widzą. Podejmowanie świadomych decyzji z uwzględnieniem zdania społeczności szkolnej powoduje, że są one lepiej akceptowane.

4. Zastanów się nad potencjalnymi problemami, które można przewidzieć

Przyszłość niesie wiele trudności. Jedną z nich może być nieobecność nauczycieli np. z powodu choroby. Aby zaradzić temu wyzwaniu, można razem z kilkoma szkołami zatrudnić dodatkowego nauczyciela zastępczego. Innym wyzwaniem na pewno będzie zróżnicowanie wiedzy i umiejętności uczniów i uczennic po poprzednim roku szkolnym. Wcześniejsze zastanowienie się nad rozwiązaniami, może być bardzo pomocne.

5. Kieruj się dobrem i bezpieczeństwem uczniów i uczennic

Przez bardzo długi czas szkoły były postrzegane jako instytucje przewidywalne i stabilne. Zaczynały rok szkolny w stałym terminie, miały stały harmonogram lekcji, realizowały ustalony program nauczania. Teraz dyrektorzy i dyrektorki znajdują się w sytuacji, gdy nieustannie trzeba podejmować szybkie decyzje i je zmieniać. Czym kierować się w takiej sytuacji? Warto pamiętać, że w centrum decyzji powinien być uczeń, jego potrzeby i bezpieczeństwo. Ważne jest, by brać pod uwagę potrzeby społeczne i emocjonalne (np. związane z poczuciem utraty rodziny i przyjaciół).

6. Konsultuj decyzje z innymi

Dyrektor lub dyrektorka podejmuje decyzje samodzielnie i bierze za nie odpowiedzialność. Zanim jednak to zrobi może przedyskutować ją na przykład z nauczycielami i personelem szkolnym. Na podstawie tej dyskusji zaś może zweryfikować własny osąd. Oprócz zasięgania opinii innych członkiń i członków społeczności szkolnej, pomocy można i warto poszukiwać u innych dyrektorów i dyrektorek szkół.

7. Nie bój się popełnić błąd

Każdy popełnia błędy, a w obecnej sytuacji, pełnej niepewności są one nie do uniknięcia. Warto być „transparentnym”: poinformować zainteresowane i zainteresowanych o czynnikach wpływających na daną decyzję, o tym, że podstawą jej podjęcia jest dobro ucznia. Dlatego trzeba poświęcić czas na wyjaśnienie decyzji. Warto też przedstawić możliwość zmiany decyzji, jeśli zmieniają się warunki lub decyzja okaże się nietrafiona. O zmianie również trzeba poinformować zainteresowanych.

Prelegentka trzyma w dłoni mikrofon i mówi do słuchaczy. Za plecami prelegentki wyświetla się napis z rzutnika: Letnia Szkoła Dyrektorów Szkół uczących się.

Tekst powstał na podstawie artykułu Kevina Bushweller i Araianny Prothero z 16 sierpnia 2021 r. opublikowanego na portalu Edweek.

Danuta Sterna

– promuje ocenianie kształtujące i OK Zeszyt w polskich szkołach. Więcej 

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej