Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
O systemie
Raport

Przedstawiamy raport „Uczniowie i uczennice z Ukrainy w polskiej szkole – rok szkolny 2023/24”

Zespół CEO

Zapoznaj się z raportem z badań jakościowych, w którym pokazujemy, jak zmienia się sytuacja dzieci i młodzieży z Ukrainy w polskiej szkole. Badania i raport zostały zrealizowane przez pracownię Badania i Działania, na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej realizującego we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) projekt „Uczniowie z Ukrainy w polskiej szkole”.

 

 

W raporcie pokazujemy, jak zmienia się sytuacja dzieci i młodzieży z Ukrainy w polskiej szkole – co działa dobrze, a co wciąż wymaga zmian. Wierzymy, że wiedza płynąca z badań daje nam lepsze rozumienie potrzeb uczniów z Ukrainy i szkolnej społeczności.

Ważnym sukcesem polskich szkół – nauczycieli, dyrekcji i całej społeczności szkolnej było przyjęcie z otwartością ponad 150 tysięcy młodych osób z Ukrainy do polskiej szkoły. Było to doświadczenie niespotykane na skalę międzynarodową.

Ale po dwóch latach od eskalacji wojny jesteśmy w innym miejscu – Polska szkoła trwale stała się wielokulturowa i taką pozostanie. To zaś wymaga długotrwałych rozwiązań systemowych.

By wspólnie tworzyć efektywny system wsparcia dla szkół, ale też by wpływać na zmiany systemowe oparte na wiedzy już po raz trzeci przeprowadziliśmy we współpracy z zespołem Badania i Działania, a w tym roku we współpracy z UNICEF – badania terenowe w szkołach.

Zajrzeliśmy do szkolnych społeczności i w toku rozmów z nauczycielami, dyrekcją, kadrą nie pedagogiczną, uczniami i rodzicami polskimi i ukraińskimi staraliśmy się zrozumieć, jak uczniowie i uczennice z Ukrainy funkcjonują w polskiej szkole, jak widzą tę sytuację uczniowie polscy a z jakimi wyzwaniami mierzą się nauczyciele i dyrekcja.

Ogromnie dziękujemy każdej osobie, która wzięła udział w badaniu!

Wynikiem tych rozmów jest niniejszy raport, który pokazuje sukcesy i bariery integracji edukacyjnej a także określa, jakie obszary wymagają natychmiastowego działania.

Najważniejsze wnioski płynące z badań: 

Odpowiedzi na te wyzwania warto budować na istniejących zasobach – przyjaźnie nastawionych nauczycielach i dyrekcji, gotowych wspierać uczniów z Ukrainy, pozytywnych przykładach wzajemnej integracji i polsko-ukraińskich przyjaźni rówieśniczych, dobrej komunikacji między nauczycielami i rodzicami ukraińskimi a także pozytywnych przykładów rozwiązań wypracowanych przez samorządowych partnerów szkoły oraz organizacje społeczne.

REALIZACJA SFORMUŁOWANYCH W RAPORCIE REKOMENDACJI DAJE SZANSĘ NA STWORZENIE SYSTEMU, KTÓRY DOBRZE SŁUŻY WSZYSTKIM UCZNIOM A RÓŻNORODNOŚĆ JEST JEGO ZASOBEM.

ZAPRASZAMY DO LEKTURY


Badania i raport zostały zrealizowane przez pracownię Badania i Działania, na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej realizującego we współpracy z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) projekt „Uczniowie z Ukrainy w polskiej szkole”.
Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Edukacja obywatelska jako przedmiot praktyczny

dr Jędrzej Witkowski
Czytaj więcej

Skąd się wzięło Centrum Edukacji Obywatelskiej?

Alicja Pacewicz
Czytaj więcej

Uczniowie z Ukrainy. Co mówią nowe dane?

Paulina Chrostowska
Czytaj więcej