Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Raport

Prowadzenie zajęć zdalnie – przewodnik

Zespół CEO

Autorzy i autorki zaczynają swój przewodnik od trzech sugestii: przyjmij założenie, że online zrobisz znacznie mniej; wykorzystuj interakcje online do tworzenia i podtrzymywania więzi z innymi; pozwól sobie na chwilę wytchnienia.

Ostatnie tygodnie upływają na zdalnej edukacji i zdalnych lekcjach, w zdalnej pracy i na zdalnych spotkaniach.  Jak poprowadzić lekcje online, by angażowała uczniów i uczennice? Jak przygotować spotkanie, by sprawnie zrealizować jego program i osiągnąć założone cele? Jak radzić sobie z przytłaczającą niekiedy liczbą spotkań online i długim czasem spędzonym przed komputerem? Na te i inne pytanie odpowiada przewodnik „Prowadzenie zajęć zdalnie”, którego tłumaczenie opracowaliśmy w Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Światowa epidemia COVID-19 oraz towarzyszące jej polityka odosobnienia społecznego, zdalna edukacja i zdalna praca zmuszają nas do zweryfikowania dotychczasowych planów, zaadaptowania się do zupełnie nowej sytuacji i wypracowania nowych sposobów pracy. A to wszystko odbywa się w sytuacji napięcia i stresu powodowanego niepewnością, co do przyszłości. Autorzy i autorki zaczynają swój przewodnik od trzech sugestii: przyjmij założenie, że online zrobisz znacznie mniej; wykorzystuj interakcje online do tworzenia i podtrzymywania więzi z innymi; pozwól sobie na chwilę wytchnienia.

Te trzy fundamentalne propozycje warto przyjąć w naszej codziennej pracy z uczniami i uczennicami, z nauczycielami i nauczycielkami oraz współpracownikami i mając je w pamięci starać się maksymalnie wykorzystać potencjał zdalnych interakcji.

Przewodnik zawiera szereg praktycznych, konkretnych wskazówek i podpowiedzi dotyczących organizowania, przygotowania i prowadzenia spotkań zdalnych tak, aby toczyły się sprawnie, aby uczestnicy i prowadzący czuli się w ich czasie komfortowo i byli aktywni oraz aby realizować w ich czasie zamierzone cele.

Publikacja proponuje 13 prostych sposobów zachęcenia uczniów lub uczestników spotkania do interakcji pomiędzy sobą oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Krok po kroku prowadzi przez proces zaadaptowania planu spotkania stacjonarnego na potrzeby pracy zdalnej. Podpowiada, jak radzić sobie z typowymi problemami w czasie tele-konferencji.

W kryzysowej sytuacji i procesie zmiany towarzyszą nam zapewne niepewność, stres i napięcie – radzenie sobie z nimi jest nową, ważną umiejętnością, którą powinniśmy zdobyć i którą warto rozwijać u naszych uczniów i uczennic. Odważnie stawiamy tezę, że umiejętność zadbania o siebie jest ważniejsza niż nauczenie się obsługi kolejnego narzędzia internetowego. W publikacji „Prowadzenie spotkań zdalnych” znajdziecie więc siedem sposobów na znalezienie gruntu pod nogami i zadbanie o siebie w trudnej sytuacji.

W Centrum Edukacji Obywatelskiej jesteśmy przekonani, że takie podejście może być pomocne zarówno w prowadzeniu zdalnej lekcji z uczniami i uczennicami, przygotowaniu zdalnej rady pedagogicznej lub spotkania zespołu przedmiotowego, ale również do wymiany doświadczeń i wzajemnego uczenia się pomiędzy nauczycielami i nauczycielkami i dyrektorami i dyrektorkami z różnych szkół – współpracy i wsparcia, których tak bardzo wszyscy teraz potrzebujemy.

Zapraszamy do lektury!

Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej