Pierwszy dzień wiosny wielu pokoleniom zawsze będzie kojarzył się z topieniem Marzanny. Ale te czasy już minęły. Poznaj nasze inspiracje, które pozwolą Wam świętować nadejście wiosny w ciekawy i rozwijający sposób.
Początek wiosny to czas nowej energii. Warto sprawić, by młodzi ludzie poczuli ją także w szkole. Może w tym pomóc nasza gra o samorządności uczniowskiej. Gra składa się z:
– prostego sondażu przekonań, który przyciągnie uwagę uczennic i uczniów,
– elementów gry terenowej ulokowanej w szkole: 3 stacji z zadaniami do wykonania w grupach,
– serii zadań, dzięki którym młodzi ludzie uświadomią sobie, które obszary życia szkoły najbardziej się im podobają, a w których warto coś zmienić.
Gra ma ogromną wartość dla rozwoju i zaangażowania uczennic i uczniów w to, co dzieje się w szkole, ale jest też świetną rozrywką i formą integracji.
Jeśli chcecie urozmaicić wiosenną godzinę wychowawczą, to polecamy wycieczkę do kina na film „Głowa pełna Ciebie” Caroline Cowan. To ekranizacja popularnej książki dla dzieci autorstwa Mansa Ghartona i Johana Unenge. Opowiada o szkolnych zauroczeniach i przyjaźniach, a także o uczuciach, w których czasem trudno się połapać. Wiele młodych osób będzie mogło odnieść tę historię do swoich doświadczeń.
Seanse filmu można zamawiać dla klasy w kinach Helios w ramach programu „Kino na temat”. Każdy pokaz jest połączony z prelekcją opracowaną przez naszych ekspertów. Dzięki niej uczennice i uczniowie będą mogli głębiej zastanowić się nad wątkami poruszanymi w filmie, a także wzmocnią umiejętność rozumienia własnych przeżyć.
Polecamy także inne filmowe materiały edukacyjne przygotowane przez nasz zespół.
Budząca się do życia natura to świetna okazja do wyjścia w teren i przyrodniczej obserwacji. Nasz plakat i karta pracy ucznia „Bioróżnorodność warta Zachodu” pomogą:
Taki spacer połączony z obserwacjami poza walorem edukacyjnym jest też sposobem, by pomóc uczniom opanować stres. Pozwala oderwać myśli od czynnika który go wywołuje i rozluźnia. Przyda się to całej klasie, w tym Tobie Nauczycielu i Nauczycielu!
O obserwacji przyrody oraz o jej ochronie możecie także posłuchać w nagraniu z naszego webinarium „Środowisko przyrodnicze lokalnie”.
Polecamy kilka ćwiczeń, w których komfortowo będą czuły się również osoby, które nie znają dobrze języka polskiego.
Poproś uczniów, żeby ustawili się w jednej linii, zaczynając od osób urodzonych w styczniu, a kończąc na tych z grudnia. Co ważne, mogą porozumiewać się ze sobą za pomocą gestów i mowy ciała! Ta zabawa pomoże dowiedzieć się o sobie nieco więcej i pokaże uczniom, że słowa nie są niezbędnym elementem komunikacji.
Zachęcamy do stworzenia galerii klasowych osobliwości. Możecie to zrobić poprzez narysowanie swoich karykatur. Zachęć swoich uczniów i uczennice, aby podeszli z dużym dystansem do tego zadania. Będzie świetnie, jeśli też narysujesz siebie.
Zanim zaczniecie rysować:
By przećwiczyć zarówno język polski, jak i ukraiński, zapiszcie na tablicy kilka pytań w obu językach wraz z odpowiedziami, np. jak się dziś czujesz, co u Ciebie słychać, jak się spało. Następnie ustawcie w kręgu krzesła odpowiadające liczbie osób w klasie pomniejszonej o jeden i zaproś uczniów do zabawy:
– jedna osoba z grupy powinna stanąć na środku i zadać pytanie w obcym sobie języku, wskazując osobę, która ma na nie odpowiedzieć (także w języku sobie obcym);
– wskazana osoba wstaje i zajmuje miejsce w środku kręgu. Wybiera kolejne pytanie i znowu wyznacza kolegę lub koleżankę, która na nie odpowie;
Gra toczy się, aż uczniowie i uczennice nauczą się wymowy wybranych przez siebie sformułowań. Warto zatem zadbać o to, by było one użyteczne w codziennej komunikacji.