Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Audio

„Podstawa programowa nie będzie już straszakiem”

O zmianach po edukacji zdalnej opowiada dyrektor szkoły
Zespół CEO

O to, czy to wielomiesięczne doświadczenie na trwałe zmieni nasze podejście do tego dokumentu, zapytaliśmy Dariusza Zelewskiego, dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach.

Wraz z rozpoczęciem zdalnego nauczania w wielu szkołach zmieniły się priorytety dotyczące tego, na czym skupić się w pracy z uczniami i uczennicami. W sytuacji, gdy nie było pewności, że uda się w ogóle nawiązać kontakt z wszystkimi podopiecznymi, na znaczeniu straciła między innymi podstawa programowa. W formie online jej realizacja stała się nie tylko mniej ważna, ale też przebiega też znacznie wolniej. O to, czy to wielomiesięczne doświadczenie na trwałe zmieni nasze podejście do tego dokumentu, zapytaliśmy w cyklu „Odporna szkoła Dariusza Zelewskiego, dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach. 

Ostatnio rozmawiałem z nauczycielem informatyki, który tłumaczył mi, że musi używać określonego programu, bo tak mu każe podstawa programowa.  Kiedy zajrzeliśmy do niej wspólnie, to się okazało, że nie. Były tam tylko informacje o kompetencjach, ale nie o konkretnym programie. Program, z którego korzystał, był dobry podczas lekcji stacjonarnych, ale w nauczaniu zdalnym należało go zmienić. Było to dla nauczyciela trudne, ponieważ przyzwyczaił się do niego. Wykorzystując jednak inny program, też realizował podstawę programową” – mówi Dariusz Zelewski.

Dzięki tej rozmowie:
– dowiesz się, jak myśleć i korzystać z podstawy programowej, by nie usztywniała sposobu prowadzenia lekcji,
– jak w edukacji zdalnej podchodzić do podstawy programowej oraz oceniania,
– czy i jak pod wpływem trwającej wiele miesięcy nauki online może zmienić się myślenie o podstawie programowej.

Zachęcamy do wysłuchania

 
Dariusz Zelewski – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. św. Kazimierza w Kartuzach. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej jako asystent Szkół Uczących Się. Od ponad 20 lat wspiera organizacje pozarządowe w zakresie doradztwa oraz współpracy z administracją samorządową. Jest ekspertem ds. awansu zawodowego z listy Ministerstwa Edukacji Narodowej.
 
***
Polecamy także inne wywiady z praktykami i praktyczkami, którzy dzielą się swoim doświadczeniem pracy w edukacji w 2020 roku, w ramach cyklu  „Odporna szkoła”.:
„Papiery zawsze można poprawić, a relacje trudno” – dyrektorka szkoły opowiada o pracy w 2020 roku 
„Uczłowieczyć nauczyciela i uczłowieczyć rodzica” – o relacjach szkoły z rodzicami w roku 2020
„To będą już inne dzieci” – rozmowa o emocjach uczniów i uczennic w trakcie i po edukacji zdalnej 
 
Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Do jakiej szkoły będą chodzić nasze dzieci? Scenariusze przyszłości edukacji do roku 2040

dr Jędrzej Witkowski
Czytaj więcej

Zmiany w podstawie. Temat nie tylko dla nauczycieli

Czytaj więcej
Nauczycielka, która słucha wykładu. Wokół niej inne osoby uczestniczące w tym wydarzeniu.

O myślach i uprzedzeniach, które wpływają na moje relacje w szkole

Czytaj więcej

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności