W tym artykule przedstawiam zmiany, jakie zaszły w Szkole Podstawowej nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu w związku z tym, że wzięliśmy udział w projekcie „Szkoła dla innowatora”. Polegała ona między innymi na: stworzeniu pracowni międzyprzedmiotowej, zakupie pomocy naukowych i dydaktycznych, zmianie układu sali, zakupie mebli.
Każda z 20 szkół uczestniczących w programie Szkoła dla innowatora otrzymała około 50 tysięcy złotych na rearanżację infrastruktury i przestrzeni szkolnej w celu rozwoju kompetencji proinnowacyjnych swoich podopiecznych. Polegała ona między innymi na: stworzeniu pracowni międzyprzedmiotowej, zakupie pomocy naukowych i dydaktycznych, zmianie układu sali, zakupie mebli. W tym artykule przedstawiam zmiany, jakie zaszły w Szkole Podstawowej nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu.
Niektóre ze zmian widać gołym okiem. Hol na parterze zmienił się w… obserwatorium astronomiczne. Uczniowie, dzięki trójwymiarowym tapetom umieszczonym na ścianach i suficie pomieszczenia, będą mogli zgłębiać tajemnice kosmosu w zupełnie inny odkrywczy sposób.
– Jeszcze nigdy kosmos nie był tak blisko. Geografia nie była moim ulubionym przedmiotem, ale teraz chyba ją polubię. Dostałem nawet szóstkę z ostatniej kartkówki! – zachwyca się zmianami Jakub, uczeń klasy 7.
W szkole wprowadzono także zmiany w salach przeznaczonych dla najmłodszych uczniów. Dzieci z klas 1-3 także mogą przenieść się w kosmos, ale w nieco innym wymiarze. To właśnie dla nich zakupiono Magiczny Dywan. Ta interaktywna pomoc dydaktyczna, za pomocą sensorów ruchu i specjalnego projektora 3D wyświetlanego na podłodze, pozwala w zupełnie inny, a przy tym niezwykle ciekawy sposób połączyć naukę z zabawą.
Najmłodsi mogą odkrywać nowe kontynenty wędrując po wirtualnej mapie, rozpoznawać po śladach i odgłosach zwierzęta leśne ukrywające się w rysunkowym lesie, a nawet rozegrać mecz piłki nożnej na cyfrowym boisku.
– To niesamowite urządzenie. Proste w obsłudze i genialne w przekazie treści edukacyjnych. Dzieci uwielbiają korzystać z niego nie tylko na lekcjach, ale także podczas zajęć opiekuńczych w świetlicy. Nieraz byłem świadkiem, kiedy dziecko prosiło mamę lub tatę, żeby zostać choć jeszcze piętnaście minut w szkole, bo właśnie uczą się czegoś za pomocą Magicznego Dywanu – potwierdza Artur Bąk, nauczyciel wychowania fizycznego.
Wynika to nie tylko z pomysłu, ale i doświadczenia grona pedagogicznego w realizacji wielu pilotażowych projektów edukacyjnych. Szkoła Podstawowa nr 58 im. Jerzego Kukuczki w Poznaniu już od 10 lat realizuje programy takie jak: Szkoła z Klasą 2.0, LekcjaEnter, Cyfrowa Szkoła, BohaterON, Mistrzowie Kodowania, Całościowy Rozwój Szkoły, które wspierają nauczycieli ze wszystkich poziomów edukacyjnych w zaplanowaniu oraz wprowadzeniu zmian, które ulepszają funkcjonowanie szkoły.
– Chcieliśmy uczestniczyć w tym projekcie, bo w naszej szkole zawsze się dużo dzieje. Lubimy wyzwania i chętnie je podejmujemy, dlatego gdy tylko dowiedziałam się, że startuje nowy projekt, od razu się nim zainteresowałam. Moich nauczycieli nie trzeba przekonywać do zmian, oni sami wychodzą z inicjatywą działania. Szkoła dla Innowatora to projekt idealny dla nas – mówi Anna Szyfter, dyrektor szkoły.
Jaki będzie finał projektu? Nie wiadomo. Obecnie program działań dydaktycznych skupia się na klasie 8a, która została wytypowana jako oddział objęty działaniami pilotażowymi. Jak podkreślają organizatorzy: “ważne jest, by w pracy dydaktycznej nauczyciele i nauczycielki nie tylko skupiali się na nauczanych treściach, ale też szczególną uwagę przywiązywali do kształtowania wśród uczniów kompetencji proinnowacyjnych, takich jak: współpraca, liderstwo, samodzielność myślenia, rozwiązywanie problemów czy zarządzanie sobą. Pierwszą podstawową zasadą jest takie podejście do procesu uczenia się – nauczania, w ramach którego aktywność uczniów podczas lekcji przewyższa aktywność nauczyciela.”
Uczniowie 8a czują się wyróżnieni objęciem ich klasy wsparciem Szkoły dla Innowatora. Dzięki projektowi mieli możliwość wyjazdu na kilka wycieczek edukacyjnych kształtujących kompetencje proinnowacyjne. We Wrocławskim Parku Technologicznym uczniowie uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych “Zaprogramuj przyszłość”, a w Krakowie brali udział w konferencji technologicznej i premierowym pokazie biostymulacyjnego robota Hugo wyprodukowanego przez Hugo Green Solutions Centrum Innowacji Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.
Jednym z najcenniejszych narzędzi wypracowanych w projekcie było mapowanie postępów umiejętności i nabywania wiedzy przez uczniów. Predyspozycje pogrupowano w pięć kompetencji proinnowacyjnych: współpracę, samodzielność myślenia, zarządzanie sobą, rozwiązywanie problemów oraz liderstwo.
Każda z cech (umiejętności i postaw wchodzących w skład kompetencji), a było ich aż 17, była oceniana przynajmniej raz w semestrze w skali od 1 do 3. Informacja zwrotna dla nauczyciela i ucznia pozwalała pokazać postępy zarówno indywidualne oraz całej klasy. Z efektów cieszyli się zarówno uczniowie jak i nauczyciele: wyniki jasno pokazywały co jest mocną stroną, a co należy jeszcze udoskonalić. Tabela z cyfrowymi notami dawała jasną informację zwrotną i chociaż punktacja kojarzyła się z ocenami cząstkowymi, to wynik – wolny od presji czy przykrych konsekwencji – budował chęć samodoskonalenia się, a nie rywalizacji z koleżankami i kolegami z klasy.
Z analizy wyników (przed i po zakończeniu) ostatniego mapowania wynika, że ponad 50% uczniów podwyższyła swoje kompetencje proinnowacyjne.
– Jestem dumny z moich uczniów, bo nie tylko oni, ale i my jako nauczyciele mogliśmy się wiele nauczyć. Wiele wypracowanych narzędzi, na przykład innowacyjne scenariusze lekcji czy też rozwijanie umiejętności według wiązek kompetencji, chcemy “zabrać ze sobą” – podsumował Tomasz Woźniak, nauczyciel historii i wychowawca pilotażowej klasy w projekcie Szkoła dla Innowatora.
28 marca 2022 roku odbyła się gala, na której wręczono szkołom tytuły „Szkoły dla Innowatora”. Podczas konferencji dyrektorzy, nauczyciele oraz eksperci i doradcy z projektu podzielili się wnioskami ze stosowania nowych narzędzi dydaktycznych, metod i form kształcenia oraz kompetencji proinnowacyjnych.
Program Szkoła dla Innowatora kończy się w czerwcu 2022 roku. Wówczas uczniowie z innowacyjnej klasy 8a będą już dumnymi absolwentami szkoły. Czy działania programu przyniosą wymierne efekty? Zobaczymy, czy wśród prezesów banków, wiceministrów, dyrektorów generalnych, najlepszych architektów, lekarzy, prawników zobaczymy dawnych uczestników projektu Szkoły dla Innowatora.
nauczyciel języka polskiego w SP nr 58 im. J. Kukuczki w Poznaniu. Lider Całościowego Rozwoju Szkoły w „Szkole uczącej się”, koordynator „Szkoły z Klasą” oraz uczestnik uczestnik projektu „Szkoła dla Innowatora”.