Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Na czym polega problem z ocenianiem?

Sylwia Żmijewska-Kwiręg

Sposób oceniania wpływa na to,  jak uczymy się i rozwijamy – nie tylko w szkole. Dominujący tradycyjny model oceniania coraz częściej budzi niezadowolenie uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracodawców. Potrzebujemy nowego spojrzenia na ocenianie.

Ocenianie oddziałuje na nas nie tylko w szkole. Wpływa na to, jak uczymy się i rozwijamy jako ludzie w ogóle. W szkołach wciąż dominuje podejście, w którym ocenianie sprowadza się do mierzenia poziomu wiedzy i korygowania błędów. Coraz częściej jednak budzi niezadowolenie uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracodawców.

Obecnie w narracji edukacyjnej dominują dwie koncepcje „uczenia się”. Każda z nich niesie za sobą konsekwencje dla tego, jak postrzegamy szkolne ocenianie. W pierwszym podejściu podkreśla się, że uczenie się to umiejętność świadomego przekształcania własnego rozumienia, osobistych przekonań i sposobów reagowania. Ocenianie jest w nim sposobem na otrzymanie informacji potrzebnej do dalszego rozwoju. Kształtuje naszą tożsamość edukacyjną1, czyli to, jak postrzegamy swoje zdolności do uczenia się i osiągnięcia w życiu osobistym.

Druga definicja mówi o tym, że uczenie się to umiejętność prawidłowego przywoływania i korzystania z informacji. Ocenianie zaś służy definiowaniu i mierzeniu poziomu ich przyswojenia. Takie tradycyjne podejście do oceniania, rozumianego jako kontrola wiedzy poprzez testowanie oraz nagradzanie i karanie w postaci ocen lub punktów, wciąż dominuje w szkołach na całym świecie.

Zimne i racjonalne standardy ujęte w dydaktyczne algorytmy przedmiotowe dominują nad standardami podmiotowymi, uwzględniającymi indywidualne potrzeby rozwojowe uczących się2. Ale nie tylko to szwankuje w systemie oceniania osiągnięć edukacyjnych. Do systemowych „grzechów” oceniania Bill Lucas3 zalicza też to:

Systemowe priorytety oceniania osiągnięć edukacyjnych są zbyt płytkie i zbyt wąskie

To, co się ocenia, nie odzwierciedla tego, co ważne w uczeniu się.

Metody, które są stosowane do tradycyjnego oceniania wymuszają na uczniu płytkie uczenie się

Podczas organizacji szkolnych procesów nauczania i oceniania w niewystarczającym stopniu towarzyszy nam świadomość, że dobierane przez nas metody (np. testy wyboru, zadania z treścią) wymuszają na uczniu wybór określonego podejścia do uczenia się.

Tabela przedstawiająca skalę  skuteczności metod oceniania osiągnięć edukacyjnych.
Skala metod oceniania osiągnięć edukacyjnych5

Szkolne ocenianie w tradycyjnej postaci może zniekształcać nasz obraz siebie

To, że ocenianie może sprawiać, że postrzegamy siebie w nieadekwatny sposób, wynika z kilku powodów:

Ocenianie poprzez egzaminy – mimo oczywistej wartości wynikającej ze standaryzowania i poddawania ocenie zewnętrznej osiągnięć ucznia – sprowadza się ostatecznie do funkcji selekcyjnej, do sprawdzenia i kontroli wiedzy. Tworzy też niebezpieczną  przestrzeń do porównywania (się) i rywalizacji o miejsce w klasie, szkole, społeczności, państwie. Jest  walką o uznanie, a nie narzędziem wspierającym osobisty rozwój.

Egzaminy wysokiej stawki są szkodliwe7 pod wieloma względami i zostało to opisane w wielu badaniach, do których odwołuje się autor publikacji „Nowe spojrzenie na ocenianie. Czas na zmiany” Bill Lucas8.

Maleje grupa osób, która postrzega tradycyjne ocenianie jako użyteczne

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych w idealnych założeniach ma służyć wielu celom i środowiskom. Traktuje się je jako:

Te założenia w teorii brzmią całkiem obiecująco. W praktyce jednak rośnie niezadowolenie z oceniania9.

Nauczyciele z jednej strony martwią się, że „nacisk na zapamiętywanie informacji może spłycać uczenie się i odbierać radość z tego procesu”, z drugiej – wciąż dostosowują swoje uczenie do tradycyjnego systemu oceniania i egzaminów wysokiej stawki.

Uczelnie wyższe traktują stopnie czy  punkty jako dane zbyt mało przetworzone, by były przydatne dla planowania dalszego rozwoju studenta.

Pracodawcom aktualny zestaw kwalifikacji akademickich i zawodowych nie dostarcza wystarczających informacji o potencjale pracownika i dlatego najczęściej opracowują własne systemy oceniania kandydatów.

Dla uczniów z  jednej strony nastały czasy dostępu do nieograniczonych treści, z drugiej – zmiany te nie objęły metod oceniania, które wciąż w większości polegają na wypełnianiu arkusza i wymagają wytężania pamięci. Taka forma testowania faworyzuje tych, którzy wolą uczyć się w taki właśnie sposób. Demotywuje zaś tych, którym bardziej odpowiada aktywne doświadczenie edukacyjne.

Co ważne, system też nie zyskuje na takim podejściu do oceniania. Wyniki zestawiane w ramach międzynarodowych programów służą przede wszystkim ocenie efektywności szkół często w bardzo ograniczonych aspektach.

Jest już od dawna nowe spojrzenie na ocenianie w edukacji

W Centrum Edukacji Obywatelskiej rozwijamy w szkołach taką przestrzeń do mierzenia uczenia się, która pozwoli nauczycielom i samym uczącym się malować prawdziwy obraz tego, kim są uczniowie. Chcemy bardziej adekwatnie badać, co wiedzą oraz czy są przygotowani do wykorzystywania tej wiedzy w celu poprawy jakości życia własnego i innych.

Jesteśmy przekonani, że ocenianie powinno być w każdej szkole zestawem takich czynności, który pozwala na systematyczne, oparte na wspólnym zaangażowaniu i współodpowiedzialności zbieranie dowodów nauczania i uczenia się. Od lat mówimy o znaczeniu oceniania w procesie uczenia się uczniów oraz wspieramy doskonalenie praktyk oceniania kształtującego u pojedynczych nauczycieli  i całych rad pedagogicznych.

W Polsce w ostatnich latach szkolnym ocenianiem zajmuje się coraz więcej osób i instytucji. Jest też wiele opracowań, które dają nowe spojrzenie na to chyba największe wyzwanie stojące przed systemem edukacji. Niedawno wydaliśmy w języku polskim książkę autorstwa Billa Lucasa „Nowe spojrzenie na ocenianie w edukacji”. Publikacja była inspiracją do tego tekstu. Polecam jej lekturę również całości.


1 O tożsamości edukacyjnej można więcej przeczytać w książce Alice Y. Kolb, David A. Kolb „Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów”, Dialogi i Zmysły 2022.

2 Pauluk D., „Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój. Konteksty praktyczne i teoretyczne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2022, s. 15.

3 Wnioski cytuję za: Lucas B., „Nowe spojrzenie na ocenienia. Czas na zmiany”, Centre for Strategic Education 2019, polskie wydanie Centrum Edukacji Obywatelskiej 2022.

4 Lucas B., „Nowe spojrzenie na ocenienia. Czas na zmiany”, Centre for Strategic Education 2019, polskie wydanie Centrum Edukacji Obywatelskiej 2022, s. 16.

5 Tamże, s. 16.

6 Pauluk D., „Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój. Konteksty praktyczne i teoretyczne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2022.

7 W raporcie OECD z 2013 roku pojawiają się zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki oceniania końcowego z wykorzystaniem testów. Wśród pozytywnych dominują te związane z jasnym standardem, do którego ma dążyć uczeń oraz wpływem na motywację ucznia i nauczyciela do wyższych osiągnięć. Zwraca się uwagę na poprawę relacji między nauczycielami i uczniami – nauczyciel nie uczestniczący w tej zewnętrznej ocenie staje się sojusznikiem ucznia.

8 Lucas B., „Nowe spojrzenie na ocenienia. Czas na zmiany”, dz. cyt., s. 17.

9 Tamże, s. 18-20.

Sylwia Żmijewska-Kwiręg

– kieruje działem „Szkoła ucząca się”. Więcej 

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej