Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Muzyka, język(i) oraz etnodizajn. Ciekawa lekcja o ukraińskiej kulturze

Zespół CEO

Wprowadź uczniów i uczennice w świat ukraińskiej kultury: muzyki, języka (języków!) oraz dizajnu. Dzięki naszym scenariuszom wzmocnisz młode osoby z doświadczeniem migracji oraz poprawisz ich integrację z resztą klasy.

Nauczycielu, Nauczycielko, przybliż młodym ludziom z Twojej szkoły kulturę Ukrainy: odważną muzykę popularną, melodyjny język (języki!) oraz bogaty, różnorodny etnodizajn. Dzięki naszym scenariuszom wzmocnisz uczniów i uczennice z doświadczeniem migracji oraz poprawisz integrację z resztą klasy. Materiałom towarzyszy artykuł, który wprowadzi Cię w świat ukraińskiej kultury, a Twoje lekcje staną się jeszcze ciekawsze i atrakcyjniejsze.

Róża, kalina i kaczka, czyli poznajcie kilkoro ważnych dla ukraińskiej kultury twórców i twórczyń muzyki oraz ich utwory

Muzyka łączy ludzi różnego pochodzenia i narodowości. Podczas lekcji według scenariusza „Róża, kalina i kaczka, czyli kultura muzyczna Ukrainy” porozmawiacie tym, które utwory muzyczne są szczególnie ważne dla rówieśników z Ukrainy i dlaczego. Twoi uczniowie i uczennice poznają kilkoro ważnych dla kultury ukraińskiej twórców i twórczyń.

Wśród nich m.in. przełamującą stereotypy związane z płcią i pochodzeniem raperkę o pseudonimie alyona alyona. Omówicie jej pierwszy teledysk do utworu „Rybky”, który ukazał się w październiku 2018 roku i od tamtej pory obejrzano go przeszło 2 i pół miliona razy na YouTubie. Raperka, będąc osobą plus size, podjęła w swoim kawałku wywrotową grę z typową estetyką hip-hopowych teledysków i przedstawionym w nich wizerunkiem kobiet. Naturalność i bezkompromisowa postawa sprawiły, że artystka stała się ikoną ukraińskiego ruchu ciałopozytywności.

Poznaj scenariusz lekcji i zapoznaj się z materiałami pomocniczymi.
Scenariusz polecamy wykorzystać na lekcji wychowawczej w szkole ponadpodstawowej.

Czy kultura ludowa może być atrakcyjna? Zanurzcie się w świat ukraińskiego etnodizajnu i stwórzcie własne prace!

Powracająca co jakiś czas moda na ludowość w działalności dizajnerskiej i artystycznej to właśnie etnodizajn. Ten kierunek projektowania czerpie inspirację z kultury ludowej i tradycyjnej. Dzięki niej powstają przedmioty nawiązujące do używanych niegdyś wzorów i motywów dekoracyjnych. W projektowaniu można wykorzystywać przeznaczenie, fakturę czy symbolikę przedmiotu, a nawet idei wywodzącej z kultury tradycyjnej.

Na lekcji według scenariusza „Ukraiński etnodizajn” przyjrzycie się bliżej kulturze ludowej Ukrainy i Polski. Sprawdźcie, w jaki sposób można wykorzystać ją we współczesnym projektowaniu. Każdy uczeń będzie miał okazję wcielić się w artystę etnodizajnera.

Poznaj scenariusz lekcji i zapoznaj się z materiałami pomocniczymi.
Scenariusz świetnie sprawdzi się na lekcji WOS-u w szkole podstawowej, w klasach od 4 do 8.

Jeden kraj, wiele języków. W jakich językach mówią obywatele i obywatelki wieloetnicznej Ukrainy?

Dzięki scenariuszowi lekcji „Jeden kraj, wiele języków. W jakich językach mówią obywatele i obywatelki wieloetnicznej Ukrainy?” Twoi uczniowie i uczennice dowiedzą się, dlaczego w niektórych krajach używa się wielu języków i jakie są tego efekty. W Ukrainie słychać język ukraiński, rosyjski, ale nie tylko.

Chociaż zazwyczaj mówi się o ukraińskojęzycznym zachodzie i rosyjskojęzycznym wschodzie Ukrainy, to granica między ukraińsko- a rosyjskojęzycznymi terenami nie jest tak jednoznaczna. Podział ten potwierdza większość map obrazujących deklaracje językowe ludności na terenie Ukrainy, lecz zazwyczaj ignorują one inne języki, jak rusiński, węgierski, bułgarski, rumuński/mołdawski, grecki, tatarski czy polski. Nie oddają one także powszechności surżyka, czyli języka mieszanego, w którym łączą się wpływy rosyjskie i ukraińskie. Osoby zamieszkujące Ukrainę, a będące w stanie zrozumieć tylko jeden język, należą do rzadkości.

W trakcie zajęć uczniowie i uczennice dowiedzą się, jakich języków używa się w poszczególnych regionach Ukrainy, a jakiego w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych.

Poznaj scenariusz lekcji i zapoznaj się z materiałami pomocniczymi.
Scenariusz polecamy na lekcję WOS-u w szkole ponadpodstawowej.
Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Sala szkolna. Nauczycielka pokazuje uczennicom, jak rozwiązać zadanie.

Jak mądrze współpracować z organizacją społeczną?

Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Czytaj więcej

Zmiany w podstawie. Temat nie tylko dla nauczycieli

Czytaj więcej
Nauczycielka, która słucha wykładu. Wokół niej inne osoby uczestniczące w tym wydarzeniu.

O myślach i uprzedzeniach, które wpływają na moje relacje w szkole

Czytaj więcej

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności