Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Już są! Nowe, bezpłatne projekty wsparcia dla nauczycieli

Michał Tragarz

W Centrum Edukacji Obywatelskiej od 30 lat stoimy po stronie nauczycieli i dyrektorów szkół. Właśnie prowadzimy rekrutację do bezpłatnych projektów wsparcia.

Rok 2024 rozpoczęliśmy z nową ministrą edukacji, w oczekiwaniu na zmiany, które przyniosą poprawę sytuacji w oświacie. Tym nadziejom towarzyszą obawy o to, czy te zmiany nie będą wiązały się z dodatkowym obciążeniem, którego system – zmęczony wydarzeniami ostatnich lat – może nie wytrzymać.

W Centrum Edukacji Obywatelskiej od 30 lat stoimy po stronie nauczycieli i dyrektorów szkół. Wspieramy w radzeniu sobie z wyzwaniami i pomagamy w codziennej pracy, by szkolne doświadczenia uczniów i uczennic były jak najlepsze.

Na nowe półrocze przygotowaliśmy bezpłatne projekty, które pomogą dyrektorom i nauczycielom radzić sobie z aktualnymi i kluczowymi wyzwaniami.

By w szkole miał kto uczyć

Wakaty na stanowiskach nauczycielskich i wypalenie zawodowe nauczycieli to problemy, z którymi borykają się szkoły i dyrektorzy. Mogą to zmienić zapowiedziane trzydziestoprocentowe podwyżki, ale nie są one jedynym dostępnym rozwiązaniem.

Istotne jest również to, jak nauczycielom pracuje się w danej szkole. I tu wielka rolę do odegrania ma dyrektor szkoły i to, jak zarządza szkołą. Wsparciem w tym procesie  z pewnością będzie działanie Całościowy rozwój szkoły, które prowadzimy w ramach programu Szkoła uczącej się.

By wzmocnić ochronę praw ucznia oraz zadbać o dobrostan i podmiotowość uczniów i uczennic

Opublikowane ostatnio wyniki Międzynarodowych Badań Edukacji Obywatelskiej (ICCS) pokazują, że stopień zaufania młodych Polek i Polaków do instytucji publicznych, w tym szkoły, jest jednym z niższych w Europie. Nieufność przekłada się na to, czy i jak młodzi angażują się w życie publiczne, aktywność obywatelską, wspólne działania. A w finalnie – jakie stworzą społeczeństwo w przyszłości.

Odpowiedzią na to wyzwanie jest udział w projektach, które wspierają podmiotowość i włączają uczniów i uczennice w życie szkoły. To na przykład projekty takie jak Mapa wiosny. Na ludowo czy szkoła letnia Civic Up! Academy realizowana wspólnie z Ambasadą Stanów Zjednoczonych i Fundacją Wspomagania Wsi.

Z kolei w projekcie Młodzi głosują – wybory 2024 wzmacniamy poczucie podmiotowości uczniów w zakresie udziału w kluczowej dla naszego społeczeństwa aktywności, jaką są wybory do Parlamentu Europejskiego 2024.

By objąć kształceniem uczniów z Ukrainy i wspierać integrację w szkołach

Według danych z raportu „Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji”, choć od wybuchu wojny minęły prawie dwa lata, uczniowie ukraińscy w polskich szkołach mierzą się z licznymi trudnościami. Należą do nich integracja (w szkołach tworzą się osobne grupy polskich i ukraińskich uczniów) oraz realizowanie podstawy programowej.

To wyzwania, które mogą mieć w przyszłości negatywne skutki dla całego naszego społeczeństwa. Pomagamy radzić sobie z nimi na wielu poziomach. O tym, jak dyskutować o kwestii migracji i uchodźstwa można dowiedzieć się, biorąc udział w projekcie Klub dobrej rozmowy. Wsparciem dla wszystkich nauczycieli prowadzących lekcje w klasach niejednolitych (m.in. pod względem narodowościowym) będzie projekt Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie. Z kolei o tym, jak stworzyć bezpieczną przestrzeń do pracy z emocjami, zajmiemy się w ramach projektu Szkoła pełna emocji.

By wspierać szkoły w reagowaniu na kryzys dobrostanu i zdrowia psychicznego dzieci

Wypalenie dotyczy nie tylko nauczycieli. Bez wątpienia mamy do czynienia z kryzysem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. To złożony problem, którego nie rozwiąże jedno działanie, ale w radzeniu sobie z jednym czynników wpływających na dobrostan dzieci i młodzieży pomocny będzie nasz projekt O redukcji stresu. Pokazujemy w nim proste techniki i metody pracy z klasą w tym zakresie, które nauczycieli i nauczycielki mogą wykorzystywać na swoich zajęciach.

Zapraszamy do nowych projektów CEO. Wybierz ten, który wzmocni Cię najbardziej.

Michał Tragarz

– zajmuje się programami, które wspierają samorządność uczniowską i szkolną demokrację. Więcej 

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Czy dyrektor szkoły powinien być empatyczny?

Przemysław Kluge
Czytaj więcej
Sala szkolna. Nauczycielka pokazuje uczennicom, jak rozwiązać zadanie.

Jak mądrze współpracować z organizacją społeczną?

Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Czytaj więcej

Zmiany w podstawie. Temat nie tylko dla nauczycieli

Czytaj więcej

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności