Jak przygotować się do powrotu do edukacji stacjonarnej? (cz. II)
Zespół CEO
Z tego wpisu dowiecie się, jak w zmiennych okolicznościach projektować środowisko uczenia się, jaką komunikację prowadzić z rodzicami, by odpowiedzieć na ich obawy, wspierając w ten sposób uczniów i uczennice, oraz jak zabezpieczyć ryzyko transmisji wirusa poprzez wprowadzenie odpowiednich procedur.
Przed nami powrót do „trochę innej” szkoły. Pierwsze dni nauki hybrydowej mają za sobą nauczyciele i nauczycielki, ich uczniowie i uczennice oraz dyrekcja edukacji wczesnoszkolnej i klas 1-3. Do końca maja prawdopodobnie w świat edukacji stacjonarnej ponownie wkroczą uczniowie i uczennice wszystkich klas szkół podstawowych i średnich. By wesprzeć grono pedagogiczne w tym wymagającym czasie przygotowaliśmy pomysły, które sprawdziły w innych szkołach. Znajdziecie je w tabelach poniżej.
Z tego wpisu dowiecie się, jak w zmiennych okolicznościach projektować środowisko uczenia się, jaką komunikację prowadzić z rodzicami, by odpowiedzieć na ich obawy, wspierając w ten sposób uczniów i uczennice, oraz jak zabezpieczyć ryzyko transmisji wirusa poprzez wprowadzenie odpowiednich procedur. Korzystajcie z inspiracji dowolnie, rozmawiajcie o nich i decydujcie, co najlepiej sprawdzi się u Was. W tym procesie warto też zapytać o zdanie samych uczniów i uczennice!
Warto dostosować metody nauczania i oceniania do zmienionych okoliczności oraz stopniowo wprowadzać uczniów i uczennice do ponownego poznawania treści przedmiotowych.
W ramach przygotowań
Przedyskutujcie w radzie pedagogicznej, co jesteście skłonni zmienić w całej szkole w toku powrotu (np. rezygnacja z ocen w pierwszych dniach lub tygodniach, praca metodą projektu, itp.). Zakomunikujcie to uczniom i uczennicom oraz ich rodzicom.
Jeśli chcecie wprowadzić w metodach pracy konkretne zmiany, zorganizujcie lekcję otwartą lub krótkie szkolenia w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia, by wszyscy nauczyciele i nauczycielki mogli poznać te podejścia.
Zorganizujcie spotkania zespołów przedmiotowych, w ramach których możecie wypracować angażujące uczniów i uczennice sposoby pracy nad treściami przedmiotowymi (np. wprowadzania nowych tematów, powtarzania materiału, itp.).
W pierwszych dniach lub tygodniach
Zorganizujcie zajęcia na świeżym powietrzu na szkolnym boisku, w okolicach szkoły lub w ramach wyjścia poza szkołę (np. do lasu).
Zrezygnujcie z oceniania stopniami przez pierwszy tydzień lub dwa tygodnie pracy stacjonarnej.
Sprawdzając stan wiedzy uczniów i uczennic połóżcie nacisk na metody, które nie generują dodatkowego stresu (np. praca w grupach zbierających informacje, które uczniowie i uczennice pamiętają z ostatniego działu).
Skupcie się na tym, czego uczniowie i uczennice się nauczyli a nie na tym, czego nie umieją, tworząc okazje do zademonstrowania tego, co uczniowie i uczennice zapamiętali i co było dla nich ciekawe.
Odłóżcie na później testowanie, kartkówki i sprawdziany (najlepiej gdyby było to możliwe na wszystkich przedmiotach).
Zaproście uczniów i uczennice do pracy w parach i grupach. Wesprze to integrację klasy i odbuduje relację pomiędzy młodymi ludźmi.
Połóżcie nacisk na zadania dające uczniom i uczennicom wybór.
Wykorzystajcie metody, które maksymalnie angażują wszystkich uczniów i uczennice w klasie (np. metodę projektu, pracę w grupach).
Sprawdźcie z uczniami i uczennicami, który z tematów / działów jest dla nich najciekawszy i jemu poświęćcie pierwszą lekcję po powrocie.
Sprawdźcie z uczniami i uczennicami, który z przerabianych zdalnie tematów / działów był dla nich najtrudniejszy i który chcieliby wspólnie powtórzyć (np. w grupach zbierając to, co zapamiętali lub pracując nad tworzeniem zadań do rozwiązania przez inne grupy).
Zorganizujcie tydzień (lub dwa tygodnie) pracy bez podręczników.
Zaproponujcie uczniom i uczennicom refleksję nad ich procesem uczenia się – czego dowiedzieli się o nim w czasie nauczania zdalnego, co wykorzystywali i jak te wnioski można wykorzystać w edukacji stacjonarnej.
Zadbajcie o to, by rodzice potrafili wesprzeć swoje dzieci w powrocie do stacjonarnej szkoły, poprzez odpowiedzenie na ich obawy i nadzieje.
W ramach przygotowań
Przygotujcie anonimową ankietę dla rodziców z pytaniami o to, czego obawiają się oni i ich dzieci w kontekście powrotu do szkoły i czego potrzebują.
Przygotujcie dla rodziców informację wyjaśniającą podejście pedagogiczne, które szkoła przyjmuje w toku powrotu do edukacji stacjonarnej (np. dlaczego nie stawiacie ocen, dlaczego pracujecie metodą projektu, dlaczego przerwy i część zajęć odbywa się na świeżym powietrzu).
Przygotujcie dla rodziców informację wyjaśniającą zasady powrotu do szkoły: procedury bezpieczeństwa obowiązujące w szkole; zasady funkcjonowania edukacji hybrydowej; jak będzie wyglądał dzień w szkole – co będzie tak samo jak dawniej, a co będzie inaczej.
Przygotujcie dla rodziców zestaw praktycznych wskazówek: o co zadbać przed powrotem do szkoły; co komunikować uczniom i uczennicom (a czego nie komunikować); jak reagować na trudne zachowania dzieci.
W pierwszych dniach lub tygodniach
Poinformujcie rodziców o działaniach podjętych przez szkołę, mających na celu ponowne wdrożenie ich dzieci nauki stacjonarnej (np. w postaci cotygodniowego listu dyrektora do rodziców).
Zorganizujcie spotkanie informacyjne z rodzicami (lub chętnymi rodzicami), by odpowiedzieć na pytania i rozwiać ich obawy.
Zorganizujcie wspólne spotkanie online uczniów i uczennic, nauczycieli i nauczycielek oraz rodziców jednej klasy, by zobaczyć się i wspólnie porozmawiać.
5. Zapewnienie bezpieczeństwa
Wprowadźcie procedury, które zredukują ryzyko transmisji wirusa i maksymalnie zabezpieczają wszystkich pracowników szkoły oraz uczennice i uczniów.
W ramach przygotowań
Wypracujcie z gronem pedagogicznym i rodzicami sposób wprowadzania rozwiązań, który zapewni realizację założeń nauczania hybrydowego.
Przygotujcie informacje dla rodziców na temat obowiązujących procedur bezpieczeństwa i ją udostępniajcie.
Zweryfikujcie i zaktualizujcie procedurę reagowania w wypadku wykrycia lub podejrzenia zakażenia
W pierwszych dniach lub tygodniach
Zaplanujcie przerwy i jak największą liczbę zajęć na świeżym powietrzu.
Ustalcie, w jaki przyjazny sposób będziecie przypominali sobie i uczniom i uczennicom o stosowaniu tych zasad.
Zaangażujcie uczniów i uczennice we wspólne tworzenie przyjaznych oznaczeń graficznych prezentujących najważniejsze zasady sanitarne oraz ustalcie zasady wzajemnego przypominania sobie o nich.
Autorki i autorzy: Katarzyna Grubek, Iwona Kluge, Tomek Kołodziejczyk, Elzbieta Krawczyk, Danuta Sterna, Małgorzata Stodulna, Michał Szczepanik, Michał Tragarz, Jędrzej Witkowski, Sylwia Żmijewska-Kwiręg.
Na początku mojej drogi często wyręczałem uczniów. Dziś wiem, że to błąd. Projekt musi mieć efekt końcowy, ale to proces uczenia się jest najcenniejszy.
Fakt poruszania przez szkoły kontrowersyjnej społecznie problematyki historycznej dowodzi nie tylko ich użyteczności dla uczniów, lecz także potwierdza, że podstawa programowa jest rzetelnie realizowana.
Wprowadzanie nowego przedmiotu do szkół wiąże się z różnymi uczuciami. Z jednej strony – z nadzieją i oczekiwaniami, a z drugiej – niepokojem i niechęcią.