Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Edukacja obywatelska w szkołach – czy jest się czego obawiać?

Zespół CEO

Wprowadzanie nowego przedmiotu do szkół wiąże się z różnymi uczuciami. Z jednej strony – z nadzieją i oczekiwaniami, a z drugiej – niepokojem i niechęcią.

Wprowadzanie nowego przedmiotu do szkół, co zrozumiałe, wiąże się z wieloma, często sprzecznymi uczuciami. Z jednej strony – z nadzieją i oczekiwaniami, a z drugiej – niepokojem i niechęcią. W niniejszym artykule przyjrzymy się obawom oraz zaprezentujemy narzędzia i materiały, którymi dysponujemy już teraz, aby wesprzeć nauczycieli w związku z nadchodzącymi zmianami.

Edukacja obywatelska w szkołach w 2025/2026 r.

Na podstawie rozmów z nauczycielkami i nauczycielami oraz dzięki analizie treści dostępnych w internecie, udało się nam zidentyfikować szereg obaw i wątpliwości, które wiążą się ze skuteczną realizacją programu edukacji obywatelskiej. Najważniejsze z nich to:

PODSUMOWANIE: nauczyciele wskazują, że aby nauczanie edukacji obywatelskiej było efektywne, konieczne jest systemowe wsparcie w postaci szkoleń, materiałów, czasu lekcyjnego oraz budowanie współpracy z otaczającą społecznością. Bez tego – zaktywizowanie obywatelskie będzie ogromnym wyzwaniem.

W odpowiedzi na te głosy – pragniemy zwrócić uwagę, że w wielu szkołach już dość długo realizowana jest edukacja obywatelska w praktyce.  Zaliczają się do niej m.in. wybory przedstawicieli samorządów uczniowskich, symulacje wyborów parlamentarnych i prezydenckich czy działania szkolnych kół wolontariatu. Sugerujemy zatem, aby przygotowania do wdrożenia nowego przedmiotu rozpocząć od remanentu dotychczasowych działań oraz upewnienia się, które rozwiązania się sprawdzają, a które wymagają modyfikacji.

Samorządność uczniowska

(Odniesienie do podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska w szkołach średnich – dział II.3). 

Edukacja obywatelska jako przedmiot szkolny ma za zadanie rozwinąć znajomość zasad demokracji, praw obywatelskich i mechanizmów funkcjonowania społeczeństwa oraz państwa. Jej skuteczność nie ogranicza się do przekazywania wiedzy teoretycznej – kluczowe jest doświadczenie praktyczne. Samorządność uczniowska jest najbardziej rozpowszechnioną formą praktykowania edukacji obywatelskiej w szkołach. Udział uczniów w samorządzie kształtuje poczucie sprawczości i zaangażowania we wspólne działania, a także samodzielności. To doświadczenie daje młodzieży okazję do zdobywania kluczowych kompetencji: umiejętności negocjacji i współpracy, odpowiedzialności za siebie i grupę, dokonywania demokratycznych wyborów, troski o dobro wspólne i prawa społeczności szkolnej. Jest to  fundament, bez którego edukacja obywatelska nie odniesie sukcesu. Co istotne – samorządność szkolna musi być rzeczywista, a nie pozorowana, czyli uczniowie współdecydują, mają wpływ na sprawy szkoły oraz na rozwiązywanie realnych problemów swojej społeczności.

W idealnym świecie edukacja obywatelska i samorządność uczniowska działają synergicznie, tj. teoria przekładana jest na praktykę, a ta – pogłębia zrozumienie i skuteczność tej pierwszej. Szkoła staje się wówczas miejscem, gdzie uczniowie doświadczają, na czym polega uczestnictwo i odpowiedzialność w demokratycznym społeczeństwie.

Samorządność uczniowska w roku szkolnym 2025/2026.

W celu pogłębienia wiedzy o możliwościach rozwoju samorządności uczniowskiej polecamy dwie publikacje: „Angażuj obywatelsko – poradnik dla opiekuna samorządu uczniowskiego” oraz „Optymalny samorząd. Poradnik dla dyrektorów szkół oraz opiekunów Samorządów Uczniowskich i Szkolnych Kół Wolontariatu”.

Pierwsza pozycja to pogłębiona analiza znaczenia samorządności uczniowskiej w polskiej szkole. Autor Michał Tragarz przedstawia historyczny i teoretyczny kontekst samorządności, podkreśla jej rolę w kształtowaniu poczucia sprawczości, współodpowiedzialności i partnerstwa młodych ludzi. Praktyczne wskazówki odnoszą się do metod wdrażania zasad partycypacji demokratycznej, otwartości oraz współdecydowania uczniów o szkolnych sprawach. Przewodnik wskazuje na kluczowe kompetencje nauczyciela-opiekuna: wspieranie, animowanie, oddawanie pola do działania uczniom oraz wpływanie na tworzenie wspólnoty, w której podopieczni stopniowo przejmują odpowiedzialność za wybrane obszary funkcjonowania szkoły.

Główne korzyści dla nauczycieli:

Druga z zaproponowanych publikacji to lektura dla zaawansowanych (lub odważnych!). Przedstawia nowoczesny i praktyczny, ale bardziej wymagający model integracji samorządu uczniowskiego, szkolnego wolontariatu oraz innych aktywności pozalekcyjnych, jakie składają się na rzeczywistość szkolną. Co ważne – autorzy opierają się o zapisy prawa oświatowego i podkreślają szeroki zakres swobody uczniów w kształtowaniu struktur samorządności. W przewodniku zachęcają do włączania się całej społeczności uczniowskiej w zarządzanie szkołą, jednocześnie odchodzą od podziału na niewielkie, zamknięte grupy. Proponują optymalny model samorządu, który charakteryzuje się elastyczną, otwartą strukturą sekcyjną, a każda z nich odnosi się do konkretnego obszaru aktywności społecznej, mediów, wydarzeń rozrywkowych czy wolontariatu. Uczniowie mogą się zgłaszać do wybranej przez siebie sekcji.

Główne korzyści dla nauczycieli:

Ponadto poradnik kompleksowo opisuje sposób tworzenia regulaminu (zawiera przykładowy wzór). Publikacja podsuwa nauczycielom konkretne rozwiązania organizacyjne oraz narzędzia dydaktyczne, które aktywizują uczniów i czynią edukację obywatelską żywym doświadczeniem.

Osobom pragnącym pogłębiać wiedzę i wzmacniać kompetencje w zakresie samorządności uczniowskiej, proponujemy udział w programie „Szkoła Demokracji”, w ramach którego zapewniamy wartościowe materiały, szkolenia oraz opiekę mentora. https://angazuj.ceo.org.pl/programy-edukacyjne/szkola-demokracji/dla-opiekuna-samorzadu/ 

Wolontariat szkolny

(Odniesienie do podstawy programowej przedmiotu edukacja obywatelska w szkołach średnich – dział III.4).

Wolontariat szkolny jest również formą praktykowania edukacji obywatelskiej. Działania w jego ramach dają szerokie możliwości kształtowania wartościowych postaw i licznych kompetencji. Już od niemal dekady współtworzymy projekt „Ochotnicy warszawscy”, którym wspieramy warszawskie szkoły w rozwijaniu wolontariatu uczniowskiego i z satysfakcją obserwujemy ewolucję działań – od jednorazowych akcji, takich jak zbiórki charytatywne, po bardziej złożone przedsięwzięcia realizowane metodą projektu i skoncentrowane na procesie. Zachęcamy do korzystania z ogólnodostępnych materiałów zgromadzonych w bazie wiedzy na portalu  Ochotników warszawskich. Znaleźć tam można poradniki, scenariusze lekcji czy dobre praktyki, a także zagadnienia formalno-prawne i wzory dokumentów. 

Zachęcamy też do regularnego śledzenia zakładki „Aktualności” na wspomnianym portalu. Zamieściliśmy tam artykuły eksperckie, m.in.:

Wolontariat szkolny w 2025/2026 r.

Poza tym w minionym roku szkolnym, zrealizowaliśmy niemal 20 szkoleń online na tematy związane z szeroko pojętym wolontariatem. Wszystkie te wydarzenia zostały udokumentowane z myślą o udostępnianiu nagrań zainteresowanym osobom, a zwłaszcza opiekunom szkolnych kół wolontariatu. Serdecznie zapraszamy do korzystania z tych materiałów – pełna lista znajduje się TUTAJ.

Edukacja obywatelska w praktyce

Efektem udziału w naszych programach są corocznie realizowane fantastyczne działania uczniowskie. Poniżej przedstawiamy trzy z licznych przykładów:

Liceum Ogólnokształcące nr I im. Jana III Sobieskiego w Oławie

Uczniowie we własnym zakresie zainicjowali i zorganizowali stworzenie strefy relaksu z ogrodem wertykalnym. Uwzględnili cały proces – od zdiagnozowania potrzeby, przez planowanie i zbieranie środków, aż po uroczyste otwarcie z integracyjnym „Game Party”. Młodzież odpowiadała też za dobór wyposażenia, przeprowadzenie turniejów i wydarzenia otwierającego.

LXXXI Liceum Ogólnokształcące im. Aleksandra Fredry w Warszawie

Młodzież zaaranżowała i poprowadziła szkolny festiwal muzyczny „FOKA”, Uczniowie samodzielnie zaplanowali działania, zdobyli finansowanie, kontaktowali się z artystami i koordynowali organizację wydarzenia. Nie bali się wyzwań i we własnym zakresie szukali rozwiązań. Efektem była udana, kreatywna impreza integrująca społeczność.

Zespół Szkół Zawodowych im. mjra Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Radomiu

W odpowiedzi na potrzebę zintegrowania szkolnej społeczności, młodzi ludzie zrealizowali ogólnoszkolną grę terenową pod hasłem „Integracja” – z losowym podziałem na zespoły, współpracą przy zadaniach i frekwencją aż 350 uczestników. Uczniowie własnymi siłami przygotowali scenariusz, polecenia, skoordynowali całość wydarzenia i zadbali o nagrody oraz promocję. Zapoczątkowali też cykliczne spotkania Samorządu Uczniowskiego z dyrekcją oraz założyli skrzynkę pomysłów – dzięki temu wszyscy mogą mieć realny wpływ na codzienne życie szkoły.

Mamy nadzieję, że podane przykłady są przekonujące i dowodzą, że edukacja obywatelska nie będzie w szkołach czymś egzotycznym i nieznanym. Zachęcamy, aby przy okazji wprowadzania nowego przedmiotu, docenić dotychczasowe działania samorządów uczniowskich i szkolnych kół wolontariatu oraz skupić się na ich rozwoju przy wykorzystaniu dostępnych metod i materiałów. Zapraszamy również, by zapisać się na poświęcony edukacji obywatelskiej newsletter, w którym będziemy informować o nowych treściach i planowanych działaniach, takich jak mentoring, webinaria tematyczne, scenariusze lekcji fakultatywnych, projekt portfolio, karty działań obywatelskich dla uczniów i wiele innych: https://ceo.org.pl/edukacja-obywatelska.
Zapraszamy!

Autorką artykułu jest Anna Mitura, koordynatorka programów edukacyjnych w CEO, mentorka i trenerka, https://ceo.org.pl/zespol/anna-mitura/

Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej