Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Współpraca

Warsztaty o prawach człowieka dla polskiego biura Parlamentu Europejskiego

Ponad 300 uczniów i uczennic ze szkół w całej Polsce, dzięki warsztatom, które przygotowaliśmy dla Parlamentu Europejskiego Biura w Polsce, poznało historię osób, które walczyły o poszanowanie praw człowieka. Spotkania skłaniały także do refleksji nad demokratycznymi wartościami.

PartnerParlament Europejski Biuro w Polsce
BranżaInstytucja publiczna
UsługaWarsztaty dla młodzieży
Kiedy2016

Co zrobiliśmy

Przygotowaliśmy koncepcję warsztatów dla młodzieży – zajęcia miały przybliżać tematykę praw człowieka, a także promować Nagrodę im. Sacharowa, którą Unia Europejska przyznaje za działania w tym obszarze. 

Przyjęliśmy, że najciekawszym punktem wyjścia do przeprowadzenia warsztatów będą osobiste historie laureatek i laureatów Nagrody. Przygotowaliśmy karty, które prezentowały sylwetki 5 kobiet (m.in. Malala Jusafzai (Pakistan), Nurit-Peled  Elhanan (Izrael), Aung San Suu Kyi (Birma)) i 5 mężczyzn: Raif Badawi (Arabia Saudyjska), Aleksander Milinkiewicz (Białoruś) i Denis Mukwege (Demokratyczna Republika Konga). 

Po lewej napisy: dostęp do edukacji, niezależność, podnoszę mój głos nie po to, by krzyczeć, ale po to, by ci bez głosu mogli zostać usłyszani. Po prawej zdjęcie młodej dziewczyny w tradycyjnym pakistańskim stroju
Przykładowa karta z zestawu, który ekspertki i eksperci z Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowali dla Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce.
Grafika wypełniona tekstem na temat Malali Jusafzai
Przykładowa karta z zestawu, który ekspertki i eksperci z Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowali dla Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce.

Uczestniczki i uczestnicy podczas zajęć wybierali jedną z kart i przedstawiali innym daną postać. Opowiadali o wartościach, jakie towarzyszą jej życiu i mówili o tym, co ich najbardziej poruszyło. Młodzież dzieliła się m.in. o tym, że dzięki tym historiom uświadomiła sobie, ile złych rzeczy dzieje się na świecie, ale z drugiej strony pozwoliło jej to docenić swoją sytuacją i to, co posiada tutaj. Osoby mówiły również o tym, że poznając takie historie, wiedzą i czują, że jest bardzo dużo do zrobienia i że warto działać, żeby móc pomóc choć jednej osobie. 

W drugiej części warsztatu uczennice i uczniowie szukali pomysłów na to, jak przybliżyć temat praw człowieka i poznane historie ich społeczności szkolnej. Pojawiły się różne pomysły, m.in. wystawa zdjęć z historiami na korytarzu szkolnym; audycja o prawach człowieka w szkolnym radiowęźle; dzień tematyczny, przybliżający różne kraje i kultury, z których pochodzą aktywiści i aktywistki; przedstawienie teatralne inspirowane historią Malali czy diagnoza w szkole, dotycząca postaw młodzieży wobec uchodźców i wystawa tematyczna o uchodźcach (jako grupie, której prawa są łamane).

Format, który opracowaliśmy okazał się na tyle udany, że nasi partnerzy z polskiego biura Parlamentu Europejskiego zdecydowali się zorganizować dwie edycje warsztatów. Łącznie wzięło w nich udział 300 uczniów w wieku 13-16 lat. Spotkania odbyły się m.in. w Gryfinie, Siemianowicac Śląskich, Katowicach, Bielsku-Białej, Sędziszewie Małopolskim, Poznaniu, Kościelcu i Wałbrzychu.

Jaki był kontekst

Nagroda im. Sacharowa za wolność myśli to wyróżnienie przyznawane przez Unię Europejską od 1988 r. Promuje w szczególności wolność słowa, prawa mniejszości, poszanowanie prawa międzynarodowego, rozwój demokracji oraz wprowadzanie rządów prawa. Kilku laureatom, np. Nelsonowi Mandeli, Malali Yousafzai, Denisowi Mukwege i Nadii Murad, przyznano też Pokojową Nagrodę Nobla.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności