Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Inne

Jak wspierać dobrostan uczniów z doświadczeniem migracji? Rekomendacje CEO i IRC Polska

W odpowiedzi na wyzwania związane z integracją uczniów z doświadczeniem migracji, Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja IRC Polska przygotowały rekomendacje dla wojewodów, którzy będą organizowali konkursy na działania wzmacniające dobrostan społeczności szkolnej w ramach programu „Przyjazna Szkoła”.

Wsparcie psychospołeczne w szkołach – odpowiedź na wyzwania integracji

W ostatnich latach polskie szkoły mierzą się z nowymi wyzwaniami związanymi z integracją dzieci z doświadczeniem migracji, w tym uczniów i uczennic uchodźczych z Ukrainy. Różnorodność potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych uczniów oraz rosnące obciążenie kadry pedagogicznej sprawiają, że wsparcie psychospołeczne staje się kluczowym elementem działań szkół.

Rekomendacje dla szkół – jak wspierać dobrostan społeczności szkolnej

W związku z zaplanowanym w programie „Przyjazna Szkoła” komponentem wsparcia psychospołecznego dla uczniów, nauczycieli i społeczności szkolnych, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Fundacja International Rescue Committee Polska przygotowały rekomendacje, które mogą mogą pełnić funkcję materiału pomocniczego w zakresie projektowania działań w module II „Dobrostan społeczności szkolnej”. Ich celem jest wskazanie, jak projektować wsparcie adekwatne do zróżnicowanych potrzeb szkół – zarówno w obszarze działań, jak i zasad współpracy z podmiotami realizującymi projekty.

Dokument powstał na podstawie badań prowadzonych w latach 2022–2024 oraz rozmów z nauczycielami, psychologami i innymi specjalistami wspierającymi dzieci z doświadczeniem migracji. Zawarte w nim propozycje obejmują m.in. zwiększenie dostępności pomocy psychologicznej, działania integrujące uczniów w klasach i szkołach, wsparcie dla nauczycieli oraz sposoby angażowania rodziców.

Rekomendacje zawierają konkretne wskazówki i przykłady rozwiązań, które mogą wspierać systemowe podejście do budowania dobrostanu w szkołach – zarówno poprzez lepsze rozpoznawanie potrzeb uczniów i uczennic, jak i wzmacnianie środowiska szkolnego jako całości.