Zgodność kierunków polityki oświatowej na rok 2025/2026 z ofertą Centrum Edukacji Obywatelskiej
Poznaj zgodność kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2025 i 2026 i oferty Centrum Edukacji Obywatelskiej
Wśród kierunków MEN na nadchodzący rok szkolny znalazły się następujące priorytety.
Kierunki polityki oświatowej na rok 2025/2026
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Zgodność kierunków polityki oświatowej z ofertą CEO.
Miło nam poinformować, że znaczna część powyższych priorytetów jest elementem naszej codziennej, prowadzonej od wielu lat pracy ze szkołami. Jesteśmy w tym zakresie ekspertami i zapraszamy do korzystania z naszych działań. Poniżej przedstawiamy link, gdzie można zgłosić swoje zainteresowanie wrześniową ofertą.
Ocenianie kształtujące (priorytet 8) – rozwijane od 25 lat w programie “Szkoła ucząca się” jako pięć strategii wspierających uczenie się ucznia i nauczanie przez nauczycieli.
Nauczanie interdyscyplinarne (punkt 1), wypracowane w programie “Szkoła dla Innowatora” , kontynuowane w innych działaniach CEO, zarówno poprzez rozwijanie zadań interdyscyplinarnych , jak i wypracowywanie takich rozwiązań organizacyjnych w szkołach, by było ono stałym elementem tygodnia szkolnego.
Edukacja obywatelska (punkt 2), której praktyczny model promujemy od początku istnienia naszej organizacji (zarówno na poziomie przedmiotowym – podręcznik i program nauczania KOSS, jak i projektowym – np. “Szkoła Demokracji”, Młodzi głosują”, “Szkoła globalna”).
… i wiele innych naszych działań, które – jak wskazują priorytety – wzmacniają sprawczość uczniów i uczennic, ich odporność psychiczną i poczucie odpowiedzialności.
Co więcej bliski jest nam język części priorytetów, który w większym stopniu kładzie nacisk na to po co uczyć niż jak uczyć. Dzięki temu wspomniane wcześniej ocenianie kształtujące, nauczanie interdyscyplinarne czy edukacja obywatelska to nie roczne tematy priorytetów czy nowinki dydaktyczne, które mają się pojawić w szkole, ale rekomendowane strategie które mają służyć rozwijaniu konkretnych umiejętności i postaw: sprawczości, odpowiedzialności za siebie i innych, myślenia analitycznego, czy aktywności poznawczej oraz budowaniu wspólnoty.
Zgłoś zainteresowanie szkoleniami i programami zgodnymi kierunkami polityki oświatowej na nowy rok szkolny
Niezależnie od tego, czy jesteś dyrektorką, która szuka warsztatów rozwijających wiedzę rady w powyższym zakresie, czy nauczycielką, która chce rozwinąć swój warsztat przez realizację projektu ze swoją klasą – zgłoś swoje zainteresowanie.