Warsztaty mają na celu przygotowanie osób kierujących szkołami do kształtowania społeczności szkolnej, w której głos wszystkich środowisk jest słyszalny i uwzględniany w praktyce zarządzania. Przygotowaliśmy warsztaty także dla dyrektorów przedszkoli.
Temat nr 1. Przywództwo na rzecz uczenia się wszystkich uczniów i uczennic
Warsztaty odbędą się 9 i 13 grudnia 2024 roku w godzinach 10:00-13:00 w salach Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego, ul. bp. Dominika 13a w Gdyni.
Warsztat koncentruje się wokół dwóch słów kluczowych: „przywództwo” i „uczenie się” Skupia się zatem na tym aspekcie przywództwa edukacyjnego, które pomaga uczniom i uczennicom lepiej, skuteczniej i głębiej się uczyć.
Rozwija też kompetencje dyrektorskie dostrzegania szans związanych ze wzmocnieniem uczenia się uczniów i uczennic. Rozwój ten odbywa się poprzez stosowanie na lekcjach technik temu sprzyjających, ale także przez angażowanie całej społeczności szkolnej do działań sprzyjających uczeniu się.
Cele:
- Określenie dyrektora/ki we wzmacnianiu partycypacji nauczycieli w procesie zarządzania szkołą i planowania rozwoju szkoły.
- Budowanie rozproszonego przywództwa.
- Organizowanie współpracy zespołowej nauczycieli, w tym wspólnego uczenia się.
- Zdefiniowanie roli dyrektora/ki we wzmacnianiu zaangażowania uczniów w proces uczenia się.
- Zdefiniowanie roli dyrektora/ki we wzmacnianiu partycypacji uczniów i rodziców w codzienności szkoły.
Dzięki warsztatowi uczestnik:
- wie, jak zainicjować małą zmianę polegającą na skoncentrowaniu szkoły na procesie uczenia się,
- potrafi wykorzystać narzędzia ułatwiające proces uczenia się uczniów i uczennic oraz jego obserwację,
- planuje organizację wspólnego uczenia się, w tym korzystnej i bezpiecznej wymiany doświadczeń,
- wie, jak wzmacniać zbiorową skuteczność nauczycieli,
- zna narzędzia służące współdzieleniu odpowiedzialności nauczycieli za proces uczenia się w szkole.
- ćwiczy techniki komunikowania się, sprzyjające braniu odpowiedzialności za jakość pracy szkoły przez nauczycielki,
- zna sposoby angażowania i wspierania samodzielności nauczycieli/ek.
Temat nr 2. Rola dyrektora we włączaniu uczniów w życie szkoły – od informowania do współdecydowania
Warsztaty odbędą się 13 i 16 grudnia 2024 roku w godzinach 10:00-13:00 w salach Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego, ul. bp. Dominika 13a w Gdyni.
Podczas warsztatu proponujemy dyrektorom i dyrektorkom szerokie spojrzenie na włączanie uczniów i uczennic. Partycypacja dzieci i młodzieży w decyzjach dotyczących ich samych jest ucząca sama w sobie. Służy ona kształceniu kompetencji społeczno-emocjonalnych, a także zaangażowaniu uczniów w życie szkoły dzięki zwiększeniu ich poczucia sprawczości.
Nawyki i schematy szkolnej szkolnej samorządności nie zawsze sprzyjają partycypacji, a zatem także braniu odpowiedzialności przez samych uczniów i uczennice za swój rozwój.
Cele:
- Zapoznanie uczestników z różnymi aspektami szkolnej demokracji, samorządności i włączania.
- Pokazanie poziomów partycypacji uczniowskiej (drabina partycypacji, „grzechy” partycypacji) i różnych metod włączania uczniów w życie szkoły. Refleksja nad tym, jakie są szanse, a jakie zagrożenia związane z tego typu działaniami.
- Uświadomienie uczestniczkom i uczestnikom roli dyrektora/dyrektorki w procesie włączania uczniów.
- Podjęcie przez osoby uczestniczące indywidualnej refleksji nad tym, jak działa demokracja i samorządność w ich szkole oraz identyfikacja obszarów życia szkoły, w których widzą potencjał do dalszej pracy – zwiększenia włączenia uczniów.
Dzięki warsztatowi uczestnik:
- zna poziomy partycypacji oraz przykładowe metody na włączanie uczniów uczniów w życie szkoły w różnych obszarach jej funkcjonowania,
- podejmuje refleksję nad demokracją i samorządnością we własnej szkole,
- ma świadomość roli dyrektora lub dyrektorki we wspieraniu lub blokowaniu włączania uczniów i uczennic,
- kończy szkolenie z wypracowanym min. jednym pomysłem na mały krok lub działanie wzmacniające włączenie uczniów w życie swojej szkoły.
Warsztaty dla dyrektorów przedszkoli z cyklu „Przedszkole włączające – co może dyrektor jako lider uczenia się?”
Temat: Rola dyrektora/ki we włączaniu nauczycieli przedszkolnych w proces zarządzania szkołą i planowania rozwoju szkoły. Organizacja współpracy zespołowej
Warsztaty odbędą się 9 i 16 grudnia 2024 roku w godzinach 10:00-13:00 w salach Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego, ul. bp. Dominika 13a w Gdyni.
Celem warsztatów jest przygotowanie osób kierujących przedszkolami do kształtowania społeczności szkolnej, w której głos wszystkich środowisk jest słyszalny i uwzględniany w praktyce zarządzania. Dzięki temu środowiska te biorą odpowiedzialność za jakość oferty edukacyjnej szkoły i jej znaczące miejsce w środowisku lokalnym.
Warsztat koncentruje uwagę uczestników i uczestniczek na zapraszaniu wszystkich pracowników do wspólnej pracy i odpowiedzialności za rozwój i jakość pracy placówki. Wzmacnia to pracę zespołową i jej skuteczność. Drugim aspektem jest upodmiotowienie i przez to wzmocnienie motywacji pracowników do współtworzenia i współodpowiedzialności za szkołę.
Cele:
- Refleksja dyrektora/dyrektorki nad współpracą zespołową w zarządzanej placówce.
- Określenie obszaru do działania dyrektora – przyjrzenie się możliwościom wspierania procesu włączania pracowników w planowanie rozwoju placówki.
Dzięki warsztatowi uczestnik:
- analizuje czynniki sprzyjające i utrudniające współpracę w ich placówce
- określa, jakie działania może podjąć, aby wesprzeć zespół,,
- poznaje i ćwiczy sposoby pracy z zespołem lub zespołami.
Masz pytania?
Skontaktuj się z koordynatorkami wydarzenia:
- Marta Andrzejewska, Wydział Edukacji Miasta Gdynia – marta.andrzejewska@gdynia.pl
- Justyna Chachuła, Centrum Edukacji Obywatelskiej – justyna.chachula@ceo.org.pl
Warsztaty są organizowane przez Wydział Edukacji Miasta Gdynia i Centrum Edukacji Obywatelskiej.