W Centrum Edukacji Obywatelskiej od 30 lat stoimy po stronie nauczycieli i dyrektorów szkół. Właśnie prowadzimy rekrutację do bezpłatnych projektów wsparcia.
Rok 2024 rozpoczęliśmy z nową ministrą edukacji, w oczekiwaniu na zmiany, które przyniosą poprawę sytuacji w oświacie. Tym nadziejom towarzyszą obawy o to, czy te zmiany nie będą wiązały się z dodatkowym obciążeniem, którego system – zmęczony wydarzeniami ostatnich lat – może nie wytrzymać.
W Centrum Edukacji Obywatelskiej od 30 lat stoimy po stronie nauczycieli i dyrektorów szkół. Wspieramy w radzeniu sobie z wyzwaniami i pomagamy w codziennej pracy, by szkolne doświadczenia uczniów i uczennic były jak najlepsze.
Na nowe półrocze przygotowaliśmy bezpłatne projekty, które pomogą dyrektorom i nauczycielom radzić sobie z aktualnymi i kluczowymi wyzwaniami.
Wakaty na stanowiskach nauczycielskich i wypalenie zawodowe nauczycieli to problemy, z którymi borykają się szkoły i dyrektorzy. Mogą to zmienić zapowiedziane trzydziestoprocentowe podwyżki, ale nie są one jedynym dostępnym rozwiązaniem.
Istotne jest również to, jak nauczycielom pracuje się w danej szkole. I tu wielka rolę do odegrania ma dyrektor szkoły i to, jak zarządza szkołą. Wsparciem w tym procesie z pewnością będzie działanie Całościowy rozwój szkoły, które prowadzimy w ramach programu „Szkoła uczącej się”.
Opublikowane ostatnio wyniki Międzynarodowych Badań Edukacji Obywatelskiej (ICCS) pokazują, że stopień zaufania młodych Polek i Polaków do instytucji publicznych, w tym szkoły, jest jednym z niższych w Europie. Nieufność przekłada się na to, czy i jak młodzi angażują się w życie publiczne, aktywność obywatelską, wspólne działania. A w finalnie – jakie stworzą społeczeństwo w przyszłości.
Odpowiedzią na to wyzwanie jest udział w projektach, które wspierają podmiotowość i włączają uczniów i uczennice w życie szkoły. To na przykład projekty takie jak Mapa wiosny. Na ludowo czy szkoła letnia Civic Up! Academy realizowana wspólnie z Ambasadą Stanów Zjednoczonych i Fundacją Wspomagania Wsi.
Z kolei w projekcie Młodzi głosują – wybory 2024 wzmacniamy poczucie podmiotowości uczniów w zakresie udziału w kluczowej dla naszego społeczeństwa aktywności, jaką są wybory do Parlamentu Europejskiego 2024.
Według danych z raportu „Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji”, choć od wybuchu wojny minęły prawie dwa lata, uczniowie ukraińscy w polskich szkołach mierzą się z licznymi trudnościami. Należą do nich integracja (w szkołach tworzą się osobne grupy polskich i ukraińskich uczniów) oraz realizowanie podstawy programowej.
To wyzwania, które mogą mieć w przyszłości negatywne skutki dla całego naszego społeczeństwa. Pomagamy radzić sobie z nimi na wielu poziomach. O tym, jak dyskutować o kwestii migracji i uchodźstwa można dowiedzieć się, biorąc udział w projekcie Klub dobrej rozmowy. Wsparciem dla wszystkich nauczycieli prowadzących lekcje w klasach niejednolitych (m.in. pod względem narodowościowym) będzie projekt Skuteczna lekcja w różnorodnej klasie. Z kolei o tym, jak stworzyć bezpieczną przestrzeń do pracy z emocjami, zajmiemy się w ramach projektu Szkoła pełna emocji.
Wypalenie dotyczy nie tylko nauczycieli. Bez wątpienia mamy do czynienia z kryzysem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. To złożony problem, którego nie rozwiąże jedno działanie, ale w radzeniu sobie z jednym czynników wpływających na dobrostan dzieci i młodzieży pomocny będzie nasz projekt O redukcji stresu. Pokazujemy w nim proste techniki i metody pracy z klasą w tym zakresie, które nauczycieli i nauczycielki mogą wykorzystywać na swoich zajęciach.
__
Inicjatywa w znacznej części finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.
– zajmuje się programami, które wspierają samorządność uczniowską i szkolną demokrację. Więcej