Nasza rozmowa z dyrektorką, pracującą w szkole od 21 lat, Beatą Kacprowicz skłania do refleksji, czy i jak postawa dyrektora lub dyrektorki może wpływać na funkcjonowanie szkoły.
Prawdopodobnie nigdy nie dowiedzieliśmy się o szkole tak wiele jak w roku 2020. Wielu dyrektorów i dyrektorek w czasie pandemii przewartościowuje swoje myślenie o edukacji, a tym samym o swojej roli w szkolnej społeczności. W cyklu „Odporna szkoła” postanowiliśmy porozmawiać o tym doświadczeniu z dyrektorką, pracującą w szkole od 21 lat, Beatą Kacprowicz. Zachęcamy do wysłuchania rozmowy.
„Ten rok szczególnie, ale też poprzednie lata pokazały, że relacje które buduje się bardzo długo, są między ludźmi najważniejsze. W szkole istotne jest też budowanie atmosfery bezpieczeństwa, w której można rozmawiać o tym, co nam nie pasuje, co boli, co jest trudnością. Dotyczy to nie tylko uczniów i uczennic, ale też dorosłych – nauczycieli, nauczycielek, pracowników administracji oraz rodziców. Dyrektor musi więc być otwarty i dawać temu przykład” – mówi Beata Kacprowicz.
Ta rozmowa:
– prezentuje doświadczenie dyrektorki szkoły nie tylko w kontekście tych rozwiązań, które sprawdziły się w jej pracy, ale także w kontekście tego, jakie miała trudności i wyzwania,
– może zainspirować do własnego poszukiwania odpowiedzi na pytanie „czy i skąd dyrektor lub dyrektorka szkoły może czerpać wsparcie”,
– skłania do refleksji, czy i jak postawa dyrektora lub dyrektorki może wpływać na funkcjonowanie szkoły.
Beata Kacprowicz – pracuje w zawodzie nauczycielskim od 1987 r., na stanowisku dyrektora od 1999 r. w Szkole Podstawowej nr 3 w Malborku. Od 2000 r. współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej (Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej, Szkoła ucząca się). W 2009 r. ukończyła Studia Podyplomowe Liderów Oświaty. W latach 2014-2017 pełniła rolę Dyrektora Konsultanta na SPLO. W latach 2017-2019 prowadziła zajęcia na WSG w Bydgoszczy, studia podyplomowe: przygotowanie pedagogiczne.