Autorzy i autorki zaczynają swój przewodnik od trzech sugestii: przyjmij założenie, że online zrobisz znacznie mniej; wykorzystuj interakcje online do tworzenia i podtrzymywania więzi z innymi; pozwól sobie na chwilę wytchnienia.
Ostatnie tygodnie upływają na zdalnej edukacji i zdalnych lekcjach, w zdalnej pracy i na zdalnych spotkaniach. Jak poprowadzić lekcje online, by angażowała uczniów i uczennice? Jak przygotować spotkanie, by sprawnie zrealizować jego program i osiągnąć założone cele? Jak radzić sobie z przytłaczającą niekiedy liczbą spotkań online i długim czasem spędzonym przed komputerem? Na te i inne pytanie odpowiada przewodnik „Prowadzenie zajęć zdalnie”, którego tłumaczenie opracowaliśmy w Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Światowa epidemia COVID-19 oraz towarzyszące jej polityka odosobnienia społecznego, zdalna edukacja i zdalna praca zmuszają nas do zweryfikowania dotychczasowych planów, zaadaptowania się do zupełnie nowej sytuacji i wypracowania nowych sposobów pracy. A to wszystko odbywa się w sytuacji napięcia i stresu powodowanego niepewnością, co do przyszłości. Autorzy i autorki zaczynają swój przewodnik od trzech sugestii: przyjmij założenie, że online zrobisz znacznie mniej; wykorzystuj interakcje online do tworzenia i podtrzymywania więzi z innymi; pozwól sobie na chwilę wytchnienia.
Te trzy fundamentalne propozycje warto przyjąć w naszej codziennej pracy z uczniami i uczennicami, z nauczycielami i nauczycielkami oraz współpracownikami i mając je w pamięci starać się maksymalnie wykorzystać potencjał zdalnych interakcji.
Przewodnik zawiera szereg praktycznych, konkretnych wskazówek i podpowiedzi dotyczących organizowania, przygotowania i prowadzenia spotkań zdalnych tak, aby toczyły się sprawnie, aby uczestnicy i prowadzący czuli się w ich czasie komfortowo i byli aktywni oraz aby realizować w ich czasie zamierzone cele.
Publikacja proponuje 13 prostych sposobów zachęcenia uczniów lub uczestników spotkania do interakcji pomiędzy sobą oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Krok po kroku prowadzi przez proces zaadaptowania planu spotkania stacjonarnego na potrzeby pracy zdalnej. Podpowiada, jak radzić sobie z typowymi problemami w czasie tele-konferencji.
W kryzysowej sytuacji i procesie zmiany towarzyszą nam zapewne niepewność, stres i napięcie – radzenie sobie z nimi jest nową, ważną umiejętnością, którą powinniśmy zdobyć i którą warto rozwijać u naszych uczniów i uczennic. Odważnie stawiamy tezę, że umiejętność zadbania o siebie jest ważniejsza niż nauczenie się obsługi kolejnego narzędzia internetowego. W publikacji „Prowadzenie spotkań zdalnych” znajdziecie więc siedem sposobów na znalezienie gruntu pod nogami i zadbanie o siebie w trudnej sytuacji.
W Centrum Edukacji Obywatelskiej jesteśmy przekonani, że takie podejście może być pomocne zarówno w prowadzeniu zdalnej lekcji z uczniami i uczennicami, przygotowaniu zdalnej rady pedagogicznej lub spotkania zespołu przedmiotowego, ale również do wymiany doświadczeń i wzajemnego uczenia się pomiędzy nauczycielami i nauczycielkami i dyrektorami i dyrektorkami z różnych szkół – współpracy i wsparcia, których tak bardzo wszyscy teraz potrzebujemy.
Zapraszamy do lektury!