Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Współpraca europejska – przykład projektu „Your Space”


Od warsztatów do podręcznika – czyli o współpracy międzynarodowej Centrum Edukacji Obywatelskiej

Jakie są Twoje marzenia? Czym jest Twoja przestrzeń? Niezależnie od wieku, doświadczeń życiowych, pochodzenia – rozmowy o nas samych budzą emocje. A może zasada: pokaż, nie mów, w tym przypadku jest najbardziej odpowiednia?

Dynamiczne zmiany, zachodzące w dzisiejszej Europie nie pozostają bez wpływu na 30letnią działalność Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. W swoich projektach staramy się przygotowywać młodych ludzi do życia w różnorodnym świecie przyszłości, musimy więc nadążać za zjawiskami społecznymi zachodzącymi na naszym kontynencie, także w Polsce.

To dlatego wiele z naszych działań odbywa się we współpracy z innymi organizacjami z całej Europy, dzięki wsparciu Unii Europejskiej i takich programów, jak Erasmus +. Taka współpraca, mimo różnic, daje ogromną satysfakcję i pokazuje, że na końcu mamy wspólne cele.

W ten sposób tworzymy przestrzeń, w której współpraca, kreatywność i otwartość na różnorodność stają się podstawą rozwoju nie tylko w Polsce, ale i szerzej w Europie – przez rozumienie własnych perspektyw, budowanie solidarności między społeczeństwami i zmniejszania wzajemnych barier.

„Poznajcie nas, tak jak my poznałyśmy siebie”

– to hasło, które towarzyszyło wystawie podsumowującej polską edycję projektu Your Space jednego z takich wspólnych europejskich działań, o których tu chcemy opowiedzieć więcej.

Hasło „Poznajcie nas…” jest zarazem naszą lokalną interpretacją idei, jaka przyświeciała międzynarodowej współpracy organizacji z trzech krajów – Polski, Hiszpanii i Niemiec – realizowaną w ramach projektu „Your Space – Art and culture as door opener for enhanced social inclusion of disadvantaged young people”.

Idea ta odnosi się do pracy z młodymi ludźmi znajdującymi się w niekorzystnej sytuacji życiowej i zakłada wzmacnianie ich poprzez współpracę z artystami i artystkami, tworzenie partnerstw kreatywnych oraz docieranie do nich tam, gdzie się znajdują – w ich przestrzeni społecznej.

Polska odsłona projektu była odpowiedzią na pilne potrzeby młodzieży z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 2 w Warszawie i próbą przetestowania wyjściowych założeń na polskim gruncie.

Autoekspresja jako wsparcie zagrożonych wykluczeniem

Młodzi ludzie zagrożeni wykluczeniem społecznym nie otrzymują wystarczającego wsparcia. To fakt. Dlatego w projekcie Your Space stawiałyśmy sobie za cel stworzenie przestrzeni, która chroni i nazywa ich potrzeby, pozwalając każdej z osób na rozwój i zabranie głosu w swojej sprawie. Postawiłyśmy na niesztampowe sposoby autoekspresji, pobudzające i wzmacniające poczucie sprawczości uczestniczek.

Projekt realizowały wychowanki MOW nr 2, w wieku 14-16 lat. Osoby, które doświadczyły trudności w wielu sferach swojego życia: rodzinnej, społecznej, szkolnej. Wiele z nich zmagało się z traumą szkolną, deficytami uwagi, brakiem motywacji i umiejętności interpersonalnych.

Udział w projekcie był z początku dla dziewczyn z MOW i dla całego naszego zespołu wyzwaniem. Największymi trudnościami były nieufne nastawienie do trenerek spoza ośrodka i spadki motywacji, jakich doświadczały nastolatki szczególnie w momentach radzenia sobie z bardziej złożonymi zadaniami. W odpowiedzi skupiłyśmy się na budowaniu poczucia bezpieczeństwa, dostarczaniu wychowankom pozytywnych wzmocnień i eksploracji ich wewnętrznego świata nowymi narzędziami do autoekspresji. Dla większości tak potężny zastrzyk pozytywnej uwagi i zainteresowania był przełomowym przeżyciem, które wpłynęło na ich podejście do obowiązków szkolnych i do planowania przyszłości.

Najpierw zbuduj poczucie bezpieczeństwa

Metodologicznym kontekstem do lokalnego projektu było wspomniane wyżej podejście zorientowane przestrzeń społeczną, w której żyją, uczą się i bawią młodzi ludzie. W największej mierze jest ono rozwijane w Niemczech, szczególnie przez organizację Outreach, która od lat wspiera młode osoby w trudnej sytuacji społecznej, ułatwiając im wejście i udział w różnorodnych rozwojowych działaniach. By przetestować, jak sprawdzą się w polskim kontekście “your-space-owe” założenia odnoszące się do tego, czym jest podążanie za młodzieżą postawiłyśmy na rozwiązania jakby skrojone pod badanie przestrzeni społecznej, czyli na metodologię projektów społeczno-filmowych Fundacji CEO. Włącza ona filmy i twórczość filmową do badania lokalnych społeczności. Ważnym jej elementem są rezydencje artystyczne. Tym razem towarzyszącą nam artystką-rezydentką była Natalia Spychała, artystka i animatorka.

W toku projektu metody filmowe uzupełniliśmy o działania artystyczne inspirowane hasłem „Moja przestrzeń”, polegające na tworzeniu spersonalizowanych „pudeł”, poświęconych marzeniom i doświadczeniom dziewcząt z MOW. Pudła, które dziewczyny dekorowały, rzeźbiły i wypełniały przedmiotami oraz materiałami oddającymi ich świat, pozwalały im na głębsze zrozumienie siebie oraz na wyrażenie swoich przeżyć w sposób artystyczny.

W kolejnych krokach artystka-rezydentka pomogła uczestniczkom w tworzeniu filmów o pudłach, ożywiając zamknięte w nich historie. W ten sposób powstało sześć opowieści – jedna zbiorowa i pięć indywidualnych. Zostały one wyświetlone na zakończenie projektu, w trakcie  wystawy, której częścią były instalacje artystyczne-kubiki, w których uczestniczki zaprezentowały swoje pudła oraz filmy.

Poczucie dumy jest dla każdej i każdego

Wystawa stała się momentem szczególnej dumy i radości dla dziewczyn, które mogły pokazać swoje dzieła szerszej publiczności w Domu Kultury „Rembertów”. Dla wielu z nich było to przełomowe doświadczenie, pozwalające się wyrazić i zaprezentować przed nieznanymi sobie osobami i przełamać lęk przed oceną. Projekt stał się dla nich przestrzenią, w której mogły poczuć się ważne, zauważone i doceniane.

Gdzie pojawia międzynarodowy kontekst tego działania? Zanurzenie w partnerstwie dało nam poczucie bezpieczeństwa i możliwość, by na każdym etapie konsultować się z partnerami i czerpać z ich doświadczenia. Pozwoliło także towarzyszyć innym w ich lokalnych projektach i poznawać nowe metodologie i rozwiązania w działaniu. Zagraniczni partnerzy i partnerki wzmocnili także oddziaływanie zajęć w MOW nr 2. W ramach międzynarodowego spotkania partnerów przeprowadzono w ośrodku warsztat tworzenia spersonalizowanych pudeł „Moja przestrzeń”. Tym razem to dziewczęta z MOW nr 2 były trenerkami prowadzącymi to działanie, a szkolącymi się –  koordynatorzy i koordynatorki projektu “Your Space” oraz zaproszeni na spotkanie nastolatkowie z Niemiec. Możliwość wejścia w tę ekspercką rolę była dla wychowanek kolejnym pozytywnym doświadczeniem w procesie. 

Czego nas uczy to działanie?

Your Space to przykład, jak w środowisku pełnym wyzwań można stworzyć przestrzeń, która inspiruje i wspiera młodzież zagrożoną wykluczeniem społecznym. Główna myśl?

W pracy z osobami z nadszarpniętym poczuciem zaufania, borykającymi się z wieloma społecznymi barierami i niejednokrotnie trudną sytuacją życiową niezbędna jest elastyczność, empatia i umiejętność wspierania drugiej osoby w chwilach zwątpienia. Wesprzeć ją mogą wykorzystane przez nas w projekcie narzędzia artystyczne i edukacja oparta na twórczości. Jak się przekonałyśmy stanowią one bezpieczną i angażującą formę wyrażania siebie, ścieżkę budowania pewności siebie i krytycznego myślenia. Oto tylko kilka z wniosków, jakie znajdą się już wkrótce w podręcznikach treningowych “Your Space” dostępnych w całej Europie. 

___

Autorki:

Karolina Giedrys-Majkut – Wraz z zespołem realizuje program edukacji kulturowej CEO – „Szkoła Twórczych Praktyk”, w którym co roku bierze udział około 200 nauczycieli_lek. Współtworzy kursy, warsztaty i szkolenia oferowane w programie. Selekcjonuje filmy dostępne na platformie filmowej CEO. Jest absolwentką lingwistyki stosowanej, kulturoznawstwa i psychologii. Obszarem jej zainteresowania jest film – jego oddziaływanie na widzów i społeczeństwo oraz potencjał edukacyjny.

Agnieszka Molik jest doświadczoną nauczycielką języka polskiego i muzyki, która od 15 lat pracuje w MOW nr 2 w Warszawie. W swojej pracy edukacyjnej stosuje nowoczesne metody aktywizujące, techniki twórczego myślenia oraz zaawansowane technologie informatyczne. Jednym z kluczowych elementów jej podejścia dydaktycznego jest komparatystyka. Dzięki temu jej uczniowie mogą nie tylko rozwijać swoje zdolności artystyczne, ale również poszerzać swoją wiedzę i umiejętności w sposób bardziej angażujący i kreatywny, co sprzyja ekspresji artystycznej oraz wspomaga proces nauczania.

Patrycja Paczyńska Od ponad 3 lat w Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. Współrealizuje program „Szkoła Twórczych Praktyk”. Współtworzy kursy, warsztaty i konferencje z zakresu edukacji kulturowej. Absolwentka socjologii, dziennikarstwa i filmoznawstwa. Działa społecznie na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży w ramach projektów filmowych. Autorka bloga filmowego i współautorka dwóch tomów książek „Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie”.

Angelika Stanisławska Od 18 lat jest wychowawczynią w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Nr 2 w Warszawie. Stara się dostosować metody nauczania do indywidualnych potrzeb i umiejętności każdego ucznia, aby jak najlepiej wspomóc ich rozwój edukacyjny. Wierzy w znaczenie motywacji i zaangażowania w procesie uczenia się oraz stara się inspirować moich uczniów do ciągłego rozwoju i poszerzania horyzontów ww. szkole podstawowej. Jest pasjonatką pedagogiki resocjalizacyjnej i nieustannie poszukuje nowych sposobów pracy z młodzieżą. Dąży do tego, aby każde dziecko miało szansę na rozwój i spełnienie własnych marzeń, pomagając im w pokonywaniu trudności i przezwyciężaniu przeszkód. 

____

Zdjęcia w tekście pochodzą ze projektu „Your Space”

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej