Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Zostaję wychowawcą klasy – i co dalej?


Poznanie swoich wychowanków jest podstawą budowania relacji z nimi. O tym, jak zbudować tę relację, pisze pedagożka szkolna Izabela Jaskółka-Turek w bezpłatnej publikacji „Narzędziownik wychowawcy klasy”. Przeczytaj fragment i poznaj pierwszy krok to zbudowania dobrej relacji z wychowankami.

Początek może wyglądać tak: zaczyna się rok szkolny i dostajemy wiadomość o powierzeniu funkcji wychowawcy klasy. Pewnie wielu z Was przypomina sobie taką sytuację. W głowie pojawiają się pytania: z jaką klasą przyjdzie mi współpracować? Jacy będą uczniowie, jacy rodzice? Czy dam sobie radę?

Od czego powinnam lub powinienem rozpocząć pracę z nową klasą? Jak zaplanować pracę wychowawczą? W poradniku „Narzędziownik wychowawcy klasy” przedstawiamy w kilku krokach nasze propozycje dotyczące tego, jak skutecznie zaplanować pracę wychowawczą z klasą.

Krok pierwszy: – „Who is who” – czyli poznaj swoich uczniów

Poznanie swoich wychowanków jest podstawą budowania relacji z nimi. Wymaga czasu, sprzyjających okoliczności i pomysłu na to, jak to zrobić. Warto więc sobie to po prostu zaplanować. Literatura podaje sporo konkretnych technik i sposobów służących poznaniu uczniów. My wybraliśmy i prezentujemy niektóre z nich.

Wyobraźmy sobie, że planujemy pierwsze spotkanie z naszymi wychowankami, którego celem jest wzajemne poznanie. Planując je, warto pomyśleć o następujących kwestiach:

1. Odpowiednie ustawienie sali

Ustawmy krzesła w kręgu. Takie ustawienie wyrównuje pozycje wszystkich jego uczestników, w kręgu wszyscy są równi, nie ma lepszych i gorszych. Wszyscy widzą się nawzajem. Regularne siedzenie w kręgu jednoczy grupę i buduje współpracę między jej uczestnikami.

2. Aktywności

Aktywności, które realizują cel naszego spotkania, czyli dają możliwość autoprezentacji. Jest wiele sposobów, w jaki nasi wychowankowie mogą się zaprezentować. Mogą powiedzieć coś o sobie, narysować coś, przedstawiać siebie nawzajem. Bez względu na to, który ze sposobów wybierzemy, warto go zaplanować i zadbać o to, aby proponowane przez nas ćwiczenia były dla uczniów ciekawe. Dzięki temu jest szansa, że zaangażują się podczas zajęć.

Oto kilka naszych propozycji:

3. Zaplanowanie czasu w taki sposób, aby każde dziecko miało go tyle samo

Dzięki temu nikt nie poczuje się gorszy podczas tych zajęć.

4. Autoprezentacja

Zachęcamy do tego, aby podczas pierwszego spotkania z uczniami również im się przedstawić. Można to zrobić, biorąc udział w proponowanych im aktywnościach. Można także powiedzieć coś o sobie i pozwolić na zadawanie im pytań. Pamiętajmy: poznać swoich uczniów można także, rozmawiając z nimi podczas lekcji i przerw, obserwując ich zachowanie, rozmawiając z ich rodzicami, robiąc coś wspólnie z nimi.


Izabela Jaskółka-Turek – pracuje w Miejskim Zespole Szkół nr 1 w Będzinie jako pedagożka szkolna. Prowadzi zajęcia dodatkowe dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, niepełnosprawnych, dyslektycznych i agresywnych. Współpracę z Centrum Edukacji Obywatelskiej rozpoczęła w 2001 roku, odkąd jej szkoła uczestniczy w programie „Szkoła ucząca się”. Dziś prowadzi szkolenia oraz mentoruje w kursach internetowych. Lubi poznawać nowych ludzi, czytać reportaże i oglądać horrory. Odpoczywa, słuchając muzyki i pracując na działce. Jej pasją są podróże, te małe i te duże.

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Analiza sytuacji uczniów i uczennic z Ukrainy – bilans finansowy i oddziały przygotowawcze.

Zespół CEO
Czytaj więcej

Czy z „projektów dla dorosłych” można przenieść dobre praktyki do pracy z uczniami i uczennicami?

Czytaj więcej
Edukacja filmowa w kinie

Edukacja filmowa to więcej niż wyjście do kina

Czytaj więcej