Jak wykorzystać stres w korzystny sposób i uniknąć jego negatywnych skutków? Poznaj dobre praktyki, którymi podzielili się eksperci podczas webinarium „Stres, presja, odpowiedzialność za uczniów. Jak sprostać tym wyzwaniom?”.
Stres może mieć pozytywną funkcję w naszym życiu i być okazją do zdobycia cennego doświadczenia. Pod wpływem stresu odczuwamy przecież pewnego rodzaju mobilizację, która pomaga stawić czoło wyzwaniom. Jednak jeśli stresu jest zbyt dużo, może pozbawić nas energii do pracy. Jak zatem wykorzystać stres w korzystny sposób i uniknąć jego negatywnych skutków?
Mogą być one związane z:
Nauczyciele i nauczycielki często odczuwają presję. Czują, że ze wszystkimi wyzwaniami muszą radzić sobie sami, a to prowadzi do nadmiernego stresu. Kolejnym źródłem stresu może być przekonanie, że proszenie o pomoc jest równoznaczne z tym, że sobie nie radzimy.
Płeć nie ma znaczenia w kontekście przeżywania stresu. Istnieją jednak oczekiwania dotyczące tego, jak mężczyźni i kobiety powinni sobie radzić z trudnościami. Ważne, abyśmy zrozumieli, że stres jest powszechnym zjawiskiem, a nasze reakcje na stres mogą się różnić.
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dbanie o siebie to codzienny proces. Nauczyciel to niezwykle trudny zawód i dlatego wymaga wyjątkowego dbania o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne.
Na początek warto przestać się zamartwiać czymś, co może, ale nie musi się wydarzyć. W zdjęciu z siebie nadmiernej odpowiedzialności mogą pomóc słowa: „Szkoła jest domem, ale pierwszą szkołą jest dom”. Pamiętaj, że nie wszystko w pracy musisz robić z powołania. Czasem po prostu powineneś dobrze czuć się z tym, co robisz.
Warto dbać o każdą z nich. Jak to zrobić? Oto kilka dobrych praktyk.
Ciało:
Umysł:
Emocje:
Duchowość:
Relacje:
Stworzenie takiej grupy interwizyjnej może być początkiem zmiany i wsparcia w środowisku szkolnym. W grupie pracujmy nad atmosferą pracy i dbajmy o siebie, ponieważ to ma znaczenie nie tylko dla nas, ale także dla naszych uczniów i całej społeczności szkolnej. Przeczytaj więcej na naszym Blogu o grupach interwizyjnym.
Oto książkowe propozycje psycholożki i trenerki Joanny Szelugi, nauczyciela historii i wos-u Pawła Biednego i dyrektorki Anny Chełmińskiej – ekspertów, którzy uczestniczyli w webinarium CEO „Stres, presja, odpowiedzialność za uczniów. Jak sprostać tym wyzwaniom?”:
Tekst przygotowaliśmy na podstawie webinarium „Stres, presja, odpowiedzialność za uczniów. Jak sprostać tym wyzwaniom?”. Wykorzystaliśmy wypowiedzi prelegentów: psycholożki i trenerki Joanny Szelugi, nauczyciela historii i wos-u Pawła Biednego i dyrektorki Anny Chełmińskiej.
Więcej przydatnych treści znajdziesz w Bibliotece CEO.