Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Wsparcie psychospołeczne dla dzieci w sytuacji kryzysowej


Każda okazja, by mówić o empatii i zaangażowaniu jest dobra. To buduje postawę obywatelską.

„Na początku kryzysu zawsze pojawia się i rośnie lęk. Dzięki tym narzędziom możemy o nim rozmawiać, z coraz większym spokojem i przestrzenią, że może być mi źle, że boli mnie głowa, czy brzuch, ale umiem znaleźć na to sposób, aby sobie z tym poradzić.

Wojciech Albiński, Centrum Edukacji Obywatelskiej: Anno, jesteś nauczycielką i dyrektorką zarazem, która żywo i osobiście obserwuje kryzys powodziowy, który się w Twojej okolicy odbywa, jak to widzisz?

Anna Chełmińska, dyrektorka Społecznego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kudowie Zdroju:  Mieszkamy w Kotlinie Kłodzkiej, w miejscowości, której powódź bezpośrednio nie dotknęła, ale bardzo blisko tych wszystkich miejsc, które ucierpiały. To Kłodzko, Lądek-Zdrój, Stronie. Mamy tam przyjaciół, rodziny i to nam daje bezpośredni wgląd w ogrom cierpienia ludzkiego. Jeździmy tam, pomagamy. Dzisiaj zresztą byłam z uczniami ósmej klasy w Lądku-Zdroju. 

CEO: Co może zrobić nauczyciel dla podopiecznych, które są w jakiś sposób tym kryzysem dotknięci?

Anna Chełmińska: Ja bym powiedziała, że kryzysem dotknięci są wszyscy, nawet jeśli są setki kilometrów stąd. Dlatego należy z dziećmi rozmawiać, aby pozwolić wyrazić emocje a przez to z czasem przywrócić im poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Niejako wykorzystać ten kryzys do rozmowy, o tym co znaczy zaangażowanie, patriotyzm tu i teraz, empatia czy współodczuwanie. 

Mowa tu o wspólnocie losów, która się w takich okazjach pojawia. I jeśli uda nam się z tej okazji przez chwilę skorzystać  i pomyśleć: a co by było, gdyby to była moja sytuacja? Pomyśleć, że jest mi smutno, bo to się tym ludziom przytrafiło…? Moment tego smutku jest ważny. Świadczy o tym, jakimi jesteśmy ludźmi, buduje w nas empatię i daje większą pewność, że jeśli coś zdarzy się bliżej, to nasi podopieczni zareagują właściwie: Zaangażują się. 

W tej chwili Polska zbiera dary na powodzian (choć jesteśmy zalani darami), pieniądze (tych zawsze potrzeba), ale chodzi o to aby wzbudzić w dzieciach poczucie, że w najbliższym otoczeniu są zawsze ludzie potrzebujący naszego wsparcia, często cierpiący. Może to być osoba niepełnosprawna, starszy samotny człowiek. Każda okazja, by mówić o empatii i zaangażowaniu jest dobra. To buduje postawę obywatelską cechującą się empatią i zaangażowaniem.  

CEO: Współtworzyłaś jeden z naszych projektów wsparcia dla nauczycieli. Czy narzędzia z „Polska-Ukraina. Razem w szkole. O redukcji stresu” mogą tu pomóc?

Anna Chełmińska: Tak, „O redukcji stresu” czyli norweski Better Learning Program stworzony dla uczniów poddanych kryzysom może być pomocny w każdym kontekście, nie tylko powodziowym. On daje narzędzie do elementarnej edukacji o emocjach, o radzeniu sobie ze stresem, do takiego wentylowania, mówiąc kolokwialnie, rzeczy, które się w nas dzieją. 

Na początku kryzysu pojawia się i rośnie lęk. A dzięki tym narzędziom możemy o nim rozmawiać, z coraz większym spokojem i przestrzenią, że może być mi źle, że boli mnie głowa, czy brzuch, ale umiem znaleźć na to sposób, aby to wyrazić, mówić, żeby sobie z tym poradzić. Jeśli z dziećmi o tym nie rozmawiamy, to ryzykujemy, że za zapłacą zdrowiem psychicznym, czy fizycznym za jakiś czas.  

CEO: Podałabyś takie zasady wsparcia w sytuacji kryzysowej? 

Anna Chełmińska: Oczywiście. W Better Learning Programme istnieje 5 zasad wsparcia psychospołecznego, tzw pomocna skrzynka. To 5 kroków, które pomagają odzyskać równowagę po traumatycznych sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia lub lęku o nie  (z czym mieliśmy do czynienia na terenach powodzi).

„Pomocna skrzynka”

czyli 5 zasad wsparcia psychospołecznego

  1. Zadbaj o poczucie bezpieczeństwa i stabilności 

Brak poczucia bezpieczeństwa utrudnia koncentrację i naukę. W przypadku dzieci można zmniejszyć uczucie strachu i wpływać na odzyskanie przez nich poczucia stabilności i bezpieczeństwa, przywracając rutynę, jaką jest m.in.: uczęszczanie do szkoły. Chodzenie do szkoły zachęca do skupienia się na zadaniach, stymuluje interakcje społeczne i podtrzymuje poczucie wspólnoty i przynależności do społeczności szkolnej.. To pomaga przywracać poczucie bezpieczeństwa (tj. zrozumienie, że wczoraj mogło być niebezpieczne, ale nie wszystkie dni są niebezpieczne i że szkoła może być bezpiecznym miejscem powrotu do równowagi).

  1. Naucz siebie i uczniów samoregulacji

Większy spokój można osiągnąć, stosując różne techniki radzenia sobie z silnym stresem, takie jak ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne. Kiedy osoba jest narażona na niebezpieczeństwo, naturalne jest, że staje się napięta i niespokojna — są to normalne reakcje na nienormalne sytuacje. Ważne jest, aby być świadomym swoich reakcji na silny stres, umieć je rozpoznawać oraz nauczyć się radzić sobie z przytłaczającymi emocjami i napięciem, i uspokoić się, gdy sytuacja znów jest bezpieczna. W uproszczeniu, oznacza to wyłączenie alarmu naszego ciała i umysłu, który sytuacja zagrożenia uruchomiła, a który nadal w nas wybrzmiewa.

  1. Buduj poczucie możliwości zmiany swojej sytuacji.

Uczniowie potrzebują mieć poczucie kontroli i zdawać sobie sprawę, że ich własne działania mogą prowadzić do pozytywnych rezultatów. Na przykład trening samoregulacji oraz budowanie poczucia, że mają umiejętności i narzędzia, które pozwalają im się wyciszyć  i uspokoić, gdy są zestresowani lub czują lęk może budować takie sprawczości. Taką rolę może spełnić już sama  wiedza gdzie i jak poprosić o pomoc i korzystanie z niej w trudnych sytuacjach.

  1. Zapewnij wsparcie społeczne

To jeden z ważniejszych  czynników, który pomaga ludziom wyjść z kryzysu. Samo obecność w szkole nie jest wystarczająca, ważne jest poczucie wspólnoty i wsparcia w kryzysie. Pomagajmy dzieciom wchodzić w interakcje i budować zdrowe relacje, aby mogły korzystać ze wsparcia swoich przyjaciół. Możliwość rekreacji, zabawy i pracy grupowej są ważnymi sposobami, aby pomóc dzieciom nawiązać kontakt, integrować się i być razem w trudnym momencie. Kryzysowa sytuacja może więc być także traktowana jako okazja do wzmacniania relacji i więzi w szkole i grupie.

  1. Przywracaj nadzieję 

Nadzieja jest niezbędna w budowaniu poczucia sensu i celu życia, ale także dla dobrego samopoczucia i dobrych wyników w szkole. W sytuacjach kryzysowych często tracimy nadzieję. Nauczyciele i rodzice, którzy chcą pełnić funkcję wspierającego dorosłego, powinni szukać sposobów przywracania nadziei młodych osób,  generować pomysły na przywrócenie bezpiecznej przyszłości i wyobrażenia takiej przyszłości.

__

Zdjęcia w tekście pochodzą ze szkolenia BLP organizowanego przez NRC w Polsce, Warszawa, Sierpień 2024. Fot.: Grzegorz Żukowski/NRC.

Zdjęcie „okładkowe” to kadr z filmu „Jak oswoić stres?” – Metoda Better Learning Programme„. W kadrze bohaterka wywiadu, dyrektorka Społecznego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kudowie Zdroju Anna Chełmińska w trakcie ćwiczeń z młodzieżą.

Obejrzyj też film poświęcony metodzie Better Learning Programme.

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Art Thinking Deloitte

Co można zyskać, gdy sztuka staje się istotną częścią lekcji? 

Zespół CEO
Czytaj więcej
CEO, obóz młodzieżowy, 2025 r.

Uczenie o zmianie klimatu – jak to robić w sposób pozytywny (i zachęcający)?

Zespół CEO
Czytaj więcej
Dział "Wzmacniaj odporność"

Wzmacniaj odporność (psychiczną)

Karolina Giedrys-Majkut,
Czytaj więcej