Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Wsparcie psychospołeczne dla dzieci w sytuacji kryzysowej


Każda okazja, by mówić o empatii i zaangażowaniu jest dobra. To buduje postawę obywatelską.

„Na początku kryzysu zawsze pojawia się i rośnie lęk. Dzięki tym narzędziom możemy o nim rozmawiać, z coraz większym spokojem i przestrzenią, że może być mi źle, że boli mnie głowa, czy brzuch, ale umiem znaleźć na to sposób, aby sobie z tym poradzić.

Wojciech Albiński, Centrum Edukacji Obywatelskiej: Anno, jesteś nauczycielką i dyrektorką zarazem, która żywo i osobiście obserwuje kryzys powodziowy, który się w Twojej okolicy odbywa, jak to widzisz?

Anna Chełmińska, dyrektorka Społecznego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kudowie Zdroju:  Mieszkamy w Kotlinie Kłodzkiej, w miejscowości, której powódź bezpośrednio nie dotknęła, ale bardzo blisko tych wszystkich miejsc, które ucierpiały. To Kłodzko, Lądek-Zdrój, Stronie. Mamy tam przyjaciół, rodziny i to nam daje bezpośredni wgląd w ogrom cierpienia ludzkiego. Jeździmy tam, pomagamy. Dzisiaj zresztą byłam z uczniami ósmej klasy w Lądku-Zdroju. 

CEO: Co może zrobić nauczyciel dla podopiecznych, które są w jakiś sposób tym kryzysem dotknięci?

Anna Chełmińska: Ja bym powiedziała, że kryzysem dotknięci są wszyscy, nawet jeśli są setki kilometrów stąd. Dlatego należy z dziećmi rozmawiać, aby pozwolić wyrazić emocje a przez to z czasem przywrócić im poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Niejako wykorzystać ten kryzys do rozmowy, o tym co znaczy zaangażowanie, patriotyzm tu i teraz, empatia czy współodczuwanie. 

Mowa tu o wspólnocie losów, która się w takich okazjach pojawia. I jeśli uda nam się z tej okazji przez chwilę skorzystać  i pomyśleć: a co by było, gdyby to była moja sytuacja? Pomyśleć, że jest mi smutno, bo to się tym ludziom przytrafiło…? Moment tego smutku jest ważny. Świadczy o tym, jakimi jesteśmy ludźmi, buduje w nas empatię i daje większą pewność, że jeśli coś zdarzy się bliżej, to nasi podopieczni zareagują właściwie: Zaangażują się. 

W tej chwili Polska zbiera dary na powodzian (choć jesteśmy zalani darami), pieniądze (tych zawsze potrzeba), ale chodzi o to aby wzbudzić w dzieciach poczucie, że w najbliższym otoczeniu są zawsze ludzie potrzebujący naszego wsparcia, często cierpiący. Może to być osoba niepełnosprawna, starszy samotny człowiek. Każda okazja, by mówić o empatii i zaangażowaniu jest dobra. To buduje postawę obywatelską cechującą się empatią i zaangażowaniem.  

CEO: Współtworzyłaś jeden z naszych projektów wsparcia dla nauczycieli. Czy narzędzia z „Polska-Ukraina. Razem w szkole. O redukcji stresu” mogą tu pomóc?

Anna Chełmińska: Tak, „O redukcji stresu” czyli norweski Better Learning Program stworzony dla uczniów poddanych kryzysom może być pomocny w każdym kontekście, nie tylko powodziowym. On daje narzędzie do elementarnej edukacji o emocjach, o radzeniu sobie ze stresem, do takiego wentylowania, mówiąc kolokwialnie, rzeczy, które się w nas dzieją. 

Na początku kryzysu pojawia się i rośnie lęk. A dzięki tym narzędziom możemy o nim rozmawiać, z coraz większym spokojem i przestrzenią, że może być mi źle, że boli mnie głowa, czy brzuch, ale umiem znaleźć na to sposób, aby to wyrazić, mówić, żeby sobie z tym poradzić. Jeśli z dziećmi o tym nie rozmawiamy, to ryzykujemy, że za zapłacą zdrowiem psychicznym, czy fizycznym za jakiś czas.  

CEO: Podałabyś takie zasady wsparcia w sytuacji kryzysowej? 

Anna Chełmińska: Oczywiście. W Better Learning Programme istnieje 5 zasad wsparcia psychospołecznego, tzw pomocna skrzynka. To 5 kroków, które pomagają odzyskać równowagę po traumatycznych sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia lub lęku o nie  (z czym mieliśmy do czynienia na terenach powodzi).

„Pomocna skrzynka”

czyli 5 zasad wsparcia psychospołecznego

  1. Zadbaj o poczucie bezpieczeństwa i stabilności 

Brak poczucia bezpieczeństwa utrudnia koncentrację i naukę. W przypadku dzieci można zmniejszyć uczucie strachu i wpływać na odzyskanie przez nich poczucia stabilności i bezpieczeństwa, przywracając rutynę, jaką jest m.in.: uczęszczanie do szkoły. Chodzenie do szkoły zachęca do skupienia się na zadaniach, stymuluje interakcje społeczne i podtrzymuje poczucie wspólnoty i przynależności do społeczności szkolnej.. To pomaga przywracać poczucie bezpieczeństwa (tj. zrozumienie, że wczoraj mogło być niebezpieczne, ale nie wszystkie dni są niebezpieczne i że szkoła może być bezpiecznym miejscem powrotu do równowagi).

  1. Naucz siebie i uczniów samoregulacji

Większy spokój można osiągnąć, stosując różne techniki radzenia sobie z silnym stresem, takie jak ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne. Kiedy osoba jest narażona na niebezpieczeństwo, naturalne jest, że staje się napięta i niespokojna — są to normalne reakcje na nienormalne sytuacje. Ważne jest, aby być świadomym swoich reakcji na silny stres, umieć je rozpoznawać oraz nauczyć się radzić sobie z przytłaczającymi emocjami i napięciem, i uspokoić się, gdy sytuacja znów jest bezpieczna. W uproszczeniu, oznacza to wyłączenie alarmu naszego ciała i umysłu, który sytuacja zagrożenia uruchomiła, a który nadal w nas wybrzmiewa.

  1. Buduj poczucie możliwości zmiany swojej sytuacji.

Uczniowie potrzebują mieć poczucie kontroli i zdawać sobie sprawę, że ich własne działania mogą prowadzić do pozytywnych rezultatów. Na przykład trening samoregulacji oraz budowanie poczucia, że mają umiejętności i narzędzia, które pozwalają im się wyciszyć  i uspokoić, gdy są zestresowani lub czują lęk może budować takie sprawczości. Taką rolę może spełnić już sama  wiedza gdzie i jak poprosić o pomoc i korzystanie z niej w trudnych sytuacjach.

  1. Zapewnij wsparcie społeczne

To jeden z ważniejszych  czynników, który pomaga ludziom wyjść z kryzysu. Samo obecność w szkole nie jest wystarczająca, ważne jest poczucie wspólnoty i wsparcia w kryzysie. Pomagajmy dzieciom wchodzić w interakcje i budować zdrowe relacje, aby mogły korzystać ze wsparcia swoich przyjaciół. Możliwość rekreacji, zabawy i pracy grupowej są ważnymi sposobami, aby pomóc dzieciom nawiązać kontakt, integrować się i być razem w trudnym momencie. Kryzysowa sytuacja może więc być także traktowana jako okazja do wzmacniania relacji i więzi w szkole i grupie.

  1. Przywracaj nadzieję 

Nadzieja jest niezbędna w budowaniu poczucia sensu i celu życia, ale także dla dobrego samopoczucia i dobrych wyników w szkole. W sytuacjach kryzysowych często tracimy nadzieję. Nauczyciele i rodzice, którzy chcą pełnić funkcję wspierającego dorosłego, powinni szukać sposobów przywracania nadziei młodych osób,  generować pomysły na przywrócenie bezpiecznej przyszłości i wyobrażenia takiej przyszłości.

__

Zdjęcia w tekście pochodzą ze szkolenia BLP organizowanego przez NRC w Polsce, Warszawa, Sierpień 2024. Fot.: Grzegorz Żukowski/NRC.

Zdjęcie „okładkowe” to kadr z filmu „Jak oswoić stres?” – Metoda Better Learning Programme„. W kadrze bohaterka wywiadu, dyrektorka Społecznego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kudowie Zdroju Anna Chełmińska w trakcie ćwiczeń z młodzieżą.

Obejrzyj też film poświęcony metodzie Better Learning Programme.

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych

Ewelina Gorczyca
Czytaj więcej

Wolontariat młodzieżowy w sytuacji kryzysowej. Kilka porad

Czytaj więcej

Edukacja obywatelska jako przedmiot praktyczny

dr Jędrzej Witkowski
Czytaj więcej

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 478

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 478

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 479

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 479

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 480

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 480

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 481

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 481

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 482

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 482

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 483

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 483

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 484

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 484

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 485

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 485

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 486

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 486

Warning: Undefined array key "appearance" in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 487

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 487

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 12

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 18

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 53

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /alt/home/webmaster.ceo3server/www/ceonew.ceo.org.pl/wp-content/plugins/freshmail-integration/templates/shortcode.php on line 60

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności