Motywacja do nauki. Jak odbudować ją u uczniów i uczennic po okresie edukacji zdalnej?

 

Drogie Nauczycielki i Drodzy Nauczyciele!

 

Z przeprowadzonych przez nas w czerwcu tego roku badań wynika, że odbudowa motywacji do nauki w szkole to jedno z najważniejszych wyzwań, z którymi będziemy mierzyć się w konsekwencji wielomiesięcznej edukacji zdalnej. Pierwsze dni spędzone w stacjonarnej szkole, warto wykorzystać do tego, by taką motywację wzmocnić i zbudować jej solidne podstawy na cały ten rok.

 

Podczas pierwszych lekcji kształtuje się postawa młodych ludzi względem danego przedmiotu, grupy i szkoły w ogóle. W ramach webinarium otwierającego działania Centrum Edukacji Obywatelskiej na rok 2021/2022 wspólnie zastanowialiśmy się, w jaki sposób dobrze wykorzystać ten czas.

 

Przyjrzeliśmy się temu, czego młodzi ludzie po powrocie do szkoły będą potrzebowali najbardziej, czyli:
- poczuciu bezpieczeństwa i spokoju, rozpoznaniu ich emocji,
- relacjom z rówieśnikami i nauczycielami,
- poczuciu wpływu i bycia słuchanym,
- rozbudzaniu ciekawości i inspiracji.

 

Głosem praktykujących nauczycielek odpowiedzieliśmy na pytanie, czy i jak na te potrzeby odpowiedzieć i tym samym wzmocnić u uczniów i uczennic motywację do działania.  Podczas webinarium zaproponowaliśmy konkretne ćwiczenia i rozwiązania dydaktyczne do zastosowania w klasie (z naciskiem na te, które warto wykorzystać w pierwszych dniach i tygodniach września). Zebraliśmy je i oddajemy do Waszej dyspozycji.

 

Materiały po webinarium

 

Spotkanie przeznaczone jest dla nauczycielek i nauczycieli wszystkich przedmiotów, a także dla wychowawczyń i wychowawców klas. Poprowadził je dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.

 

Jego gościniami były:

 

Marzenna Dąbrowska - nauczycielka matematyki, była wicedyrektorka szkoły podstawowej i gimnazjum; ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej od 2007 roku jako uczestniczka programów i trenerka w programie “Szkoła ucząca się”.

 

Jolanta Łosowska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, socjoterapeutka, wicedyrektorka w Szkole Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Chojnie. Certyfikowana trenerka myślenia krytycznego, mentorka współpracująca z Centrum Edukacji Obywatelskiej w programie “Szkoła ucząca się”. Interesują ją nowoczesne nurty edukacji. Uczy się dbać również o własny dobrostan.

 

Marta Florkiewicz-Borkowska - laureatka tytułu Nauczyciel Roku 2017, nauczycielka języka niemieckiego, zajęć artystycznych i zajęć rozwijających kreatywność w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Dyplomowana arteterapeutka i trenerka treningu umiejętności społecznych. Współpracuje z wieloma instytucjami i wspiera nauczycieli w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i medialnych, a także społeczno-emocjonalnych. Należy do grupy Superbelfrzy RP.